Visa ett inlägg
  #98  
Gammal 2016-03-16, 11:26
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Våra middagar under veckan i Chania.
Det är precis som Malin säger att dom tavernor som är öppna nu i lågsäsong har lika god mat året om. Man ligger lågt med det som brukar kalla turistmat och har då oftast ett mer begränsat sortiment.
Sen hänger det ofta ihop med kocken också. Nektaria flyttade från To Magazaki till en annaan taverna 50 meter längre bort i Nea Chora. Jag tror många gäster följde efter henne.
Sen är det fråga om tycke och smak vad man tycker om att äta.

Jag ska beskriva en del av maträtterna.

Askrolimbous. Det är ett vildgräs med lökliknande rötter. Uppe till höger.Många kretensare är ute nu och plockar vad naturen erbjuder gratis.



Kontosouvli. Man grillar kött på ett stort spett över öppen eld. Välstekt och knaprigt. Nikos taverna i Daratso är känd för sina underbara kötträtter som han grillar.



Korianderkyckling. Jag frågade kocken på To Steki och hon sa at hon hade (ev marinerat) kycklingfileerna i korianderfrön och citron. Serverades med färsk koriander.



Saluhallens mezetallrik. Väl värd sitt pris, 4 Euro med ett glas ouzo. Mättande lunch som innehåller torkat kött, 2 sorters ostar, korv, jalapeno, färsk och inlagd gurka, tomater. Ibland får man ett par sniglar också. Toppad med torkat, lite sött bröd.



Lammkorv. Den kretensiska lammkorven kan man aldrig få nog av. Jag har frågat Ekaterina i Paleochora hur hon tillagar den. Hon kokar den i olja och lite vatten. När vattnet har kokat ur är den färdig. Naturligtvis kokas korven med rosmarin eller andra örter.


Lever. Steks i olja och på slutet häller man över balsamvinäger. Blir en ljuvlig sås!


Sista kvällen var vi renläriga. Åt inget kött då det var ”rena måndagen”, Kathari Deytera. Jag åt musslor i vinsås och Arne räkor på tavernan Kavouras nere i Venezianska hamnen. I hamnen var det full fart och många grekiska familjer som åt. Det var också full fart på havet som blåste rakt in i hamnen.


Detta var ett axplock av vår mat under veckan.
Birgitta.
Svara med citat