Visa ett inlägg
  #16  
Gammal 2018-10-09, 23:24
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Apodixi please

Det är inte helt lätt det här med regelmässigt korrekt kvitto vid betalning. Utgår jag från landets lagar, begår jag en brottslig handling om jag inte begär och får ett korrekt kvitto. Strunt samma om jag blir påkommen eller inte; jag bryter mot lagen i ett land som jag så gärna vill vistas i. Och då tänker jag - lite omvänt - såhär; vad säger och tänker vi om besökare på kortare eller tid i vårt land, vilka bryter mot vårt lands lagar? Hm...... 🤔

Jag ska givetvis följa de lagar som ett land har stiftat, men i det här fallet försätts jag i en orimlig situation; att som besökare tvingas till att agera som samhällets förlängda i ett samhälle som uppenbart har en väl utvecklad sidoekonomi vilken man inom landet har uppenbara svårigheter att reda ut.

Då måste de svåra frågorna upp på bordet! Hur ska jag egentligen agrera? Avstå
från att resa till Grekland vilket medför att jag helt undanröjt möjligheter att begå brottsliga gärningar? Det vill jag inte! Hur ska jag då agera på exempelvis Taverna the end of the world, i det skede notan preciseras som en rimlig klumpsumma och meddelas muntligt? Nix, fram med ett maskinkvitto annars betalar jag inte? Visst, men där finns inte ens el för att driva dessa maskiner liksom kortläsare. Jag medger - det är en ytterlighet. Givetvis betalar jag det som jag är skyldig för den utsökta maten och drycken! Brottslig.....

Under vinter får jag fundera över om det är rimligt att åter resa till Grekland och som i år gett landet turistintäkter från två personer under totalt 50 dagar. Kanske annat land vill hade den intäkten och som inte stiftat lagar som under 50 dagar, dagligen gör mig till en brottsling, tydligen förhärdad med tanke på dess intensitet, regelbundenhet (flera gånger om dagen) och ekonomiska omfattning. I Sverige måste det betraktas som uppsåtligt och väl planerat.

Senast redigerad av AndersK den 2018-10-09 klockan 23:37.
Svara med citat