Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2006-06-13, 12:15
darleen darleen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: mytilini i augusti.

bopia: hehe ja Åsneturen ska ni självklart ta! det e så kul! ibland kan det dock gå lite snabbt, de vet vägarna själva till källorna! Men låt dom inte äta vid sidan om vägen, så då stannar man upp hela kortegen av åsnor! Åh det va så kul, jag va lite rädd i början men väl uppe på så vare inge farligt! och ägaren till åsnorna e jättesnäll! Det finns både dagsturer o kvällsturer, kvällen e nog mysigast för då får man se solnedgången..Han bjuer även på mat om man följer med hans utflykt!

Eftersom jag jobbade mest nere i plomari så vet jag inte om det finns mycket ormar uppe i molivos..Jag såg 2 ormar (som va döda) under hela den sommarn..Om man ska se orm (som du förmodligen inte vill) ska man nog ut i skogen eller ute på ängarna för att hitta dom..jag tror inte dom vistas nere vid turiststråken..
Lesvos e nog mest känt för alla fåglarna som kommer till ön på våren än om sina ormar! De har ju en stor sjö som innehåller väldigt mycket salt (tillverkning av salt) vid Kalloni! där kan man se flamingos leta efer salta fiskar! det e lite märkligt att se sånt i grekland..
sen finns det även en sköldpaddsjö vid sigri (om jag inte minns helt fel). ganska liten sjö men fullt med sköldpaddor!

Så på lesvos kan man uppleva det mesta, även en av världens enda förstenade skog! den kan man inte missa, inte heller Agiassos, som har veärldens äldsta ikon av jungfru maria..men staden är väldigt mysig att besöka bara sådär). Den 15/8 varje år så är de ju jungfru marias dag. då vallfärdar många greker till den kyrkan för att kyssa ikonen!
Petra har oxå en kyrka mitt i byn som ligger på en hög hög kulle som man måste gå upp för 114 trappsteg! ligger en historia bakom den, som ni säkert kommer höra på plats, ganska lång att berätta här o nu! Men utsikten där uppifrån är så underbar!!

Ni får heller inte missa att åka ner till plomari!! den finaste av dom alla! liten men mysig!! Gå på världens enda ouzo-museum o smaka ¨på o se hur man tillverkar ouzo!

Jag tycker det e lättas att hyra bil om man vill se ön, eftersom den e så pass stor. Det går att ta bussen mellan molivos-petra-eftalou-anaxos! Men om man ska ta bussen till mytilini så tar det längre tid, eftersom de ska stanna på varenda station o plocka upp passagerare! och om man ska ta bussen till eressos t.ex (sappho´s hemby) så måste man byta buss oxå, kn va krångligt ibland..Men det e ju självlart säkrare att ta bussen om man inte e van att köra i grekland (både med tanke på hur grekerna kör och alla serpentinvägar)

Mer frågor?!!!
Svara med citat