Visa ett inlägg
  #17  
Gammal 2022-05-09, 19:41
Zoega Zoega är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 11
Standard Sv: Måste ha något att längta till

Eftersom jag själv tycker det är tråkigt när trådskaparen inte återkopplar med hur det gick till slut så skäms jag lite nu!
Men jo, jag kom iväg och jag fick faktiskt hela 5 vänner med mig vilket jag inte riktigt räknat med... Av pandemin märkte vi inte speciellt mycket, ansiktsmask på i affären och på flyg och buss. Åkte med Captain Hook på badutflykt, då kom coustgard? ombord innan avresa och kollade så att alla hade ansiktsmask, när de gick av åkte även maskerna av.
God mat som vanligt, hittade till Oskar pizza&pasta som hade helt vansinnigt god mat, deras pasta soufle (stavning...) är en av anledningarna till att jag åker tillbaka i juni. Pargas Distillery är också ett av de ställen jag längtar efter. Hur jag har kunnat missa dessa pärlor tidigare är helt obegripligt.

Som vanligt hyrde vi scootrar och åkte till Meteora, denna gången via Vikos ravinen på vägen dit, bodde på Batalogianni Zoi i Kastraki som vanligt, deras frukost tror jag saknar motstycke i Grekland! Eventuellt kan det hjälpa att vi före frukost promenerar upp till klostret Big Meteora.
Hemvägen gick över Mparos pass innan vi körde vilse i Tzoumerka bergen. Lärde oss att där vi åkte var det långt mellan bensinmackarna, gick nog på ångorna när vi till slut hittade en... Google maps är ju fantastiskt men inte helt praktiskt när man åker scooter så det blev väl inte riktigt den vägen hem som vi tänkt oss men vi hittade rätt så amåningom.
En annan dag körde vi ett varv runt Lefkas, fantastisk vacker ö!
Naturligtvis blev det också en tur till Styx där vi gick så långt som vi kunde, riktigt kul! Vi vände först när vi kom till ett ställe där vi trodde att vi kunde komma upp men insåg att det skulle göra ont att ta sig ner igen.
Ja, en glass i Sivota och några morgonpromenader upp till agia Eleni och Ali Pasha måste man ju också hinna med.

Att hyra scooter när man ska ut på utflykt är så otroligt mycket smidigare än bil, och roligare. Vägarna är magiska, i alla fall om man gillar kurvor, nästan ingen trafik och trots att scootrarna bara har en bråkdel av den prestanda vi har på våra hojar hemma så sitter man mest och tokflinar hela tiden. Motorvägarna undviker vi så gott det går men har inte sett speciellt mycket trafik en på dom. Om man tänker sig en längre tur på scooter är det en bra ide att ta med en varm tröja... Det kan bli kallt i bergen!

Nu i juni tror jag att jag blir själv så jag tänker åka en rundtur på Peloponnesos, tror att jag kommer gilla det :-)

Ska försöka få med några bilder också...










Var visst inte helt enkelt att lägga med bilderna men med lite envishet så...

Senast redigerad av Zoega den 2022-05-09 klockan 20:11.
Svara med citat