Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2017-06-06, 12:29
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Nejdå, det är faktiskt ganska underhållande . Vi flög sträckan Rhodos-Kos-Leros-Asty för några år sedan och det var väldigt smidigt. Man fick dock beundra den tjänstgörande flygvärdinnan som, förutom att smattra fram säkerhetsföreskrifterna, dessutom hann med att servera snacks och dricka på varje tur. Vi blev väldigt välinformerade .

På den båtluffen flög vi dessutom mellan Karpathos och Rhodos så det tog 1,5 vecka innan vi åkte med den första färjan.

Asty är den ö som vi allra helst vill återvända till, men inte lyckas få in i rutten på ett bra sätt. Flyget från Aten innebär övernattning, eftersom det går så tidigt i regel, och flygbiljetter t/r Rhodos till hyfsat pris finns inte när vi kan åka. Vi har pratat om att ta färjan med hytt, men inte kommit till skott.

Men en dag ska vi sitta på balkongen på Oneiro och njuta av utsikten igen!

Celbe
Har flugit Rhodos-Asty tor 1 gång tidigare. Då kombinerade vi även resan med några dagar på Karpathos dit vi flög från Rhodos.
Sträckan Kos-Asty tor har jag flugit ett par ggr.
Både Kos och Rhodos innebär övernattning, oftast i båda riktningarna.
I år har jag chansat på att ta mig från Asty till Gbg på ca 13 timmar, ingen övernattning på Rhodos på hemvägen.
Asty-Rhodos 1155-1440
Rhodos-Gbg 2245-0135
Ganska gott om tid så bara flyget går så.

Efter lite sökande hittade jag Oneiro. Har gått däruppe för några år sedan. Verkar vara ett fint boende med bra utsikt.

Avra studios, där KR bor, vet jag var det är men har aldrig bott där själv.
Astifagia har jag bara passerat förbi men aldrig stannat till. Får väl stanna till i år.
Jag har tappat räkningen på hur många ggr jag varit på Asty. 7-8 kanske sedan slutet av nittiotalet.

Mina favoritstränder på Asty är annars Vatses och Kaminiakia. Svårtillgängliga men så vackra och underbara stränder.

Är pensionär och sitter ofta och kollar sista minuten den här tiden på året. Tidigare år har jag bara kollat på förbindelser med Gbg-Kos. I år såg jag att man har öppnat en del hotell i närheten av Diagoras, Rhodos Internationella flygplats så då kom också Rhodos in i möjligheterna. I det området har det tidigare varit ont om hotell.

Hörde på pinkpuben i Gbg (Rosa Bussarnas månatligen återkommande pub) att Vagabond i sitt senaste nummer hade ett reportage om okända öar i Grekland. Där var tyvärr Astypalea omnämnt. Hoppas att denna orörda, slumrande grekiska pärla får vara ifred.

/pawik
Svara med citat