Visa ett inlägg
  #24  
Gammal 2012-02-25, 07:05
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Åter till Plakias

Onsdag 22/2

Dags att ta en tur till Rethymno. Flera ärenden på agendan, bl a att nu förhoppningsvis kunna fullfölja registreringen av bilen (för er som inte varit med tidigare så finns det beskrivet under Julefrid i Plakias), samt en del andra ärenden. Cina och Bosco följde med för att besöka Yvonne medan jag "sprang på stan".

Startade hos damen som har som uppgift att lotsa folk genom byråkratins djungel när det gäller av-, på- och omregistrering av bilar. Det är nästan 7 veckor sedan senast, så nu borde väl pappren vara klara. Jodå, efter en stund på "skattekontoret" ett par trappor upp så kom hon nu ner med ett registreringsbevis i mitt namn. Nu är äntligen jag bilägare!

Då var det så dags för nästa uppgift, bilförsäkring. Bilen var tidigare försäkrad i Interamerican, så jag ringde till Ioannis som är enhetsansvarig på kontoret i Rethymno. Inte helt oväntat så kom hans "standardsvar" - Ok my friend, come to my office tomorrow morning. Jag var lite orolig för vad som händer om jag skulle bli stoppad av polisen (enl uppgift är de nu mycket aktivare med kontroller utefter vägarna och då kollas körkort, registreringsbevis, skattemärket i vindrutan, att den är besiktad och att den är försäkrad) med en bil i mitt namn men försäkringen i Pams namn. Vad blev svaret, jo - No problem my friend. Det blir en tur till Rethymno imorgon igen alltså.

Efter mina andra ärenden så sammanstrålade jag med Cina och Yvonne samt Ingegärd som nu också anslutit sig, för en lunch på Samaria. Tavernan har öppet dygnet runt alla dagar! Det blev en lång och trevlig lunch med god mat. Jag tog kyckling i citronsås - helt suverän. Jag tror att det var den bästa jag någonsin ätit.

Här och var i staden syntes förberedelserna för karnevalen på söndag. Bl a här på Iron Square där man ställt ut hästar:



Det har varit mulet hela dagen, men nu på eftermiddagen så började det regna. Det höll sedan i sig resten av dagen. Vi åkte hem igen, proppmätta (men behagligt mätta) och nöjda. På kvällen blev det inget besök hos Sifis - vi var så mätta resten av kvällen, att en slät kopp thé blev det enda vi drack innan sängdags.

Bo
Svara med citat