Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2006-02-07, 19:07
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Vilken/Vilka öar ska man åka till???

Min korte erfaring med Rhodos og Kos...
Rhodos: Vestsiden lang (stortsett) stenete strand (for det meste rullestener), som går på nedsiden av hovedveien, tett med solsenger.., på oversiden...hoteller, barer og turistbutikker, altså ingen koselig småbystemning..., som regel alltid litt svalende vind og bølger. Byen : grusstrand...tett med solsenger, Kjempekoselig gamleby, men selvfølgelig de lever av turister..., godt/stort utvalg av moderne/vestlige butikker i "nybyen" så shoppingmulighetene er store .
Østsiden: lang, lang sandstrand ved Faliraki, en god del solsenger og vannsportsaktiviteter, men alikevel ok plass. Faliraki sentum har mange barer, dicoteker,kles/skobutikker og "turistbutikker". Egentlig et skikkelig partysted, men både jeg og ungene syntes det var fint der i fjor og reiser ned dit igjen for noen dager i år... Videre langsetter kysten fra Faliraki er det MANGE flotte sandstrender, små og store, klipper og myk sand , men da langt fra Rhodos by igjen. Hovedveien på den siden er veldig trafikert og jeg hadde kviet meg for å kjøre moped der, men bil en dag eller to er nesten et must!. Mange flotte steder å besøke på Rhodos!!

Kos : Kjenner bare byen og Tingaki hvor vi syklet til en dag. Stranden i Tingaki var kjempedeilig, lys, fin, myk strand og store områder uten solsenger desto lenger ut fra Tingaki/Kos man kom. Men et altfor stille sted for meg å bo... Kos by: Ikke spesielt fin strand, grusete og ganske brådypt enkelte steder, max 40 cm. mellom sengene....
"Gratis" solsenger langs Lambistranden der det er barer/tavernaer. Det forventes at man kjøper lunsj og drikke ved det spisestedet som eier "dine" senger...
Veldig mye partybråk og mopedhvin på Lambisiden til langt utpå morgenkvisten... Byen/gamlebyen var kjempekoselig å gå i om kveldene og roligere enn byen ipå Rhodos...
Ellers så er det flere "turistbyer" på Kos, men de kjenner jeg ikke..
Kos er en fin øy å sykle på da det er veldig flatt. Tror heller ikke trafikken er så skremmende som på Rhodos så her kunne jeg ha vurdert å leie moped.

Vi kombinerte Kos & Rhodos (5 dager på hver) i fjor og syntes det var helt greit å kombinere da de faktisk er ganske forskjellige.
Men ingen av disse øyene er det man vil kalle en genuin gresk øy...

I år kombinerer vi Karpathos og Rhodos...., ene alene forde det var dit vi fikk billige biletter. Vi flyr til Karpathos og reiser hjen fra Rhodos. Kanskje tar vi en natt eller to på Symi da den øyen ser spennende ut. Men den har lite med strender ved byen som ungene foretrekker , så i tilfelle blir det en kort tur..
(litt må jo mor få lov til å trumfe igjennom )

Ia
Svara med citat