Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2012-07-07, 11:04
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hoppa genom eld?

I hellas feires de 12 helgnene i mer eller mindre grad etter som hvor i Hellas man er... På Ikaria er de veldig ivrige på å feire disse og jeg var der den 24.juni i år når St. Johannes ble feiret på en Pinagia langt oppi i fjellet.

De gamle tørkede kransene ble lagt i tre hauger og når kl. var 24.00 så ble haugene tent på og barn og voksne løp og hoppet over alle kransene... og kunne ta gjøre seg et ønske...helst skulle man gjerne gjøre det tre ganger for størst sjanse for at ønsket sitt skulle gå i oppfyllelse.

På Ikaria var det satt opp mange langbord og det strømmet på med grekere og et fåtall turister fra 20-tiden. man fikk kjøpt vin i liters plastflasker, brød, salat og grillet geit ++ kl. 22.00 begynte et orkester å spille flott gresk musikk og det ble gresk/Ikarisk folkedans... folk holdt det gående hele natta.. tror det må ha vært minst 8-900 stykker der på det meste.

Det var en flott opplevelse...jeg holdt det gående til 07.15.. fikk med meg soloppgangen, danset ringdanser og spiste god mat De holdt fortsatt på å spille da jeg gikk ( en time å gå "hjem" ) men var vel bare 40-50 stykker igjen der da..

kjønner at Ikarias feiring var litt større enn den trådstarter opplevde... men nå er visst det Ikariske folket kjent for å feste
Noen av disse festene er på dagtid, andre om kvelden eller natta.

Skal definitivt få med meg en slik fest en gang til om sjansen byr seg.
Svara med citat