Visa ett inlägg
  #68  
Gammal 2008-08-27, 16:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Tycket nog att själva shortsen här har blivit själva poängen när det i själva verket är klädsel/icke klädsel inför tavernabesök det hela egentligen handlar om.
Det är ju shorts eller inte shorts det handlar om, och absolut inget annat.

Alla historier om kortkorta shorts, bara överkroppar, benen på bordet och promenader i bikini är ju bara löjliga exempel i sammanhanget. Ingen har försvarat sådant.

Ingen har heller uppfattat att någon säger att man måste ha festklädsel för att äta middag på enkla tavernor i Grekland.

Ingen har heller förespråkat att man inte ska visa andra människor respekt.

För mig är frågan om vad skillnaden är mot att visa respekt i andra sammanhang irrelevant, eftersom jag aldrig någonsin har uppfattat några som helst signaler från tavernapersonalen om att jag förolämpar dem om jag är kund i deras taverna iklädd ett par snygga shorts. Jag tror faktiskt inte heller att de tycker det.
Självklart spelar det roll vilken slags taverna/restaurang det är, och kanske är det som Arne undrar om, att vi helt enkelt pratar om olika slags matställen. De flesta av oss semesterfirare äter nog på enkla uteserveringar, där borden inte är dukade när vi kommer och där personalen långt ifrån alltid är klädd på ett särskilt sätt. (Och även om de är det, så är det ju mycket vanligt på olika arbetsplatser att man har speciell klädsel, men inte förväntas kunderna ha det för den skull.) Det är sådana ställen vi pratar om.
Det finns säkert personer i Grekland som reagerar negativt på hur en del semesterfirare klär sig när de äter på sådana ställen, sådana människor finns ju överallt och man kan inte behaga alla. Men att det skulle vara allmänt bland tavernapersonal i Grekland att man känner sig förolämpad av att utländska gäster har en något annan klädstil än man själv har - nej det tror jag inte alls på. Så låg människouppfattning och insnöad världsbild har inte grekerna.

Om jag bosatte mig i Grekland en längre tid skulle jag anpassa mig på vissa sätt. Om jag hade en grekisk man och besökte anhöriga där skulle jag anpassa mig på andra sätt. Om jag semestrar där anpassar jag mig på det sätt som är lämpligt då.
Svara med citat