Visa ett inlägg
  #27  
Gammal 2015-05-13, 18:46
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Tidsbrist? Tveksamt, antingen avsätter man ett antal dagar för en ö, eller så åker man inte dit, eller så landar där på väg någon annanstans.
Okunskap? Nej, tvärtom. Dagens resenärer söker aktivt information på internet. Ansvarige för Kalimera skriver någonstans att Kalimera hade 5 besök per dag år 1997 och nu (2014) är 5 000 besök per dag ingenting. Dessutom finns det många andra hemsidor om Grekland, alla mycket väl besökta. Folk letar verkligen efter information om resmål.
Ointresse? Ja, det tror jag. Många är inte intresserade av att prata med gamla gubbar/gummor, inte heller av att besöka en liten mysig och sömnig by med en eller ett par tavernor, några vilda katter och inget mer.


Jag tror däremot att stränder utgör en ordentlig dragningskraft och att de flesta Greklandsresenärerna åker just till Grekland för att sola och bada, framför allt barnfamiljer. Mina tre barn (nu är de vuxna) skulle ha blivit tokiga om vi hade spenderat en hel dag på en liten, gullig, lugn och charmig by. Min yngsta dotter var c.a. 5 år när vi på 90-talet kom till Santorini från Naxos och var tvungna att stanna två nätter på Santorini på väg till en annan ö. Vi åkte först till stranden i Kamari och sedan till stranden i Monolithos. På kvällen frågade hon mig "pappa, när skall vi åka tillbaka till Grekland?". Du får ursäkta mig Ingela A, men Santorini har ingen strand man längtar efter. Jag har under åren träffat många öluffare (och jag menar väldigt många!), dock ingen som uttalade sig varmt eller längtansfullt efter Santorinis stränder. Prisläget kan också spela roll, framför allt för barnfamilj. Många vet eller hört talats om eller läst om att Santorini (och Mykonos) är bland de dyraste öarna. Jag vet inte hur det är nu, men det var skillnad när jag sist var på Santorini, logi och restaurangbesök var dyrare, men du vet säkert bättre än vi andra som inte bor där.
Missförstå dock inte mig Ingela A. Det var från min sida bara ett litet försök att förstå varför folk hellre drar vidare till en annan ö i stället för att stanna några extra dagar och upptäcka Santorini. Tur för dig då, färre turister innebär lugnare liv...












Svara med citat