Visa ett inlägg
  #29  
Gammal 2021-03-13, 15:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Rolig läsning - både Jannes och Birgittas. Tänk om jag hade vänner som kunde skicka mig en 4 liters dunk med ouzo. Undrar hur många frimärken det skulle gå åt ...
En annan gång skickade vi ouzo till en granne tillika Kalimera-vän från Naxos. Detta var i KristiHimmelsFärds-veckan med helgdag på torsdag i Sverige. Dunken skickades från Naxos stad på måndan. På fredag samma vecka kom en postarbetare med paketet till vår vän! Fyra dagar från Naxos till Aten och vidare till Stockholm och Umeå. Då var både Arne och jag stolta som postarbetare!!!!
Här är en bild på Arne i en gränd i Naxos stad hällande ouzo i en dunk.



Man hade nästan alltid roligt när man hade Arne som medresenär. Det kunde hända vad som helst!
Vid ett tillfälle satt vi på en liten taverna i Skala, hamnstaden på Patmos. Dom enda som jobbade där var modern och sonen. Modern arbetade på förmiddagen och lagade dagens middagar och som regel var sonen ensam på eftermiddagen.
Det var på eftermiddagen och sonen behövde utföra ett ärende. Han skämtade och sa "ni håller väl ställningarna". Strax därefter kom två franska damer och satte sig. Arne frågade vad dom önskade. Varsitt glas vitt vin. Arne gick in i köket och kom ut med en bricka med två glas vitt vin! Vi hade ofta varit inne i köket och tittat i grytorna, så vi visste var någonstans allting fanns.
Ni må tro att sonen skrattade när han kom tillbaka. Och dom franska damerna var lite förvånade.



Tavernan där Arne bjöd damerna på vin.



Vår kompis på den lilla tavernan. Ni som har varit på Patmos kanske känner igen honom.

Birgitta
Svara med citat