Visa ett inlägg
  #28  
Gammal 2021-03-12, 15:04
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 521
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

2005 var jag och gubben och luffade runt 3 veckor på Kreta. Det var innan jag upptäckt Kalimera så vi hade bara Vagabonds guidebok om Kreta att gå efter. Första dagarna tillbringade vi i Kissamos på västra Kreta. Vi hyrde cyklar och tog oss en dag till Falassarna. Brant backe ner mot stranden - inte tänkte vi på att vi måste ta oss upp igen!!
Solen gassade obarmhärtigt och vi slet förtvivlat tills det kom en liten lastbil med gubbar som vi stoppade - snälla, kan vi få skjuts upp till huvudvägen. Dom skrattade gott - upp med cyklarna och oss på flaket och på några minuter var vi uppe. Se´n var det 8 km nerförsbacke tillbaka till Kissamos.
På kvällen skulle vi leta upp en taverna ca 1 km utanför Kissamos, som vi läst i guideboken skulle vara så bra. Vi gick och gick och kom ut på rena landet och förstod att vi nog gått fel. Träffade en kille som höll på att driva in fåren för natten. Han kunde väldigt lite engelska, men med staplande grekiska lyckades jag förklara vad vi sökte.
Som vanligt - inga problem. Fick han bara stänga in sina får så kunde han köra oss.
Vi hade passerat tavernan, som hade en helt nersliten skylt. Det såg stängt ut, men killen hoppade ut och gick in och pratade med ägaren - och självklart var vi så välkomna. Det var ju så tidigt på säsongen så det fanns ingen matsedel, men jag minns att maten vi fick var jättegod och avslutades förstås med raki och liten skorpa. Det kom några gäster till under kvällen, troligen lokalbor.
Vi cyklade också upp till Polyrina, en gammal by, som vad vi fick berättat varit mycket viktig för länge sedan. Fick se när man gjorde raki och när vi åt en lätt lunch blev vi bjudna på nybakade "kalitzoni" med Misitraost som serverades med honung - mums!!

Ja, vilka minnen man har. Så mycket vi upplevde under de tre veckorna skulle kunna bli en hel liten roman. Och det är alla dessa minnen man får leva på nu.
Kanske kan det bli en resa till hösten. Hoppas, hoppas!!!!
Kerstin
Svara med citat