Visa ett inlägg
  #24  
Gammal 2019-07-08, 14:04
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Dyrt på Mykonos!

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag tror (men nu är jag tveksam) att tråden inte handlar om svenskar som drabbades av dyra matkostnader på Mykonos, eller att svenskar känner sig lurade, o s v. Däremot kommenterar svenskar här på Kalimera det allmänna läget på Mykonos. Och jag har svårt att tro att det finns så många okunniga, obegåvade och trånghuvade svenskar som oförståndigt sätter sig ner på sådana ställen. Förresten, skillnaden (utseendemässigt) mellan en ”vanlig” restaurang och sådana dyra ställen brukar vara så pass stora att de allra flesta förstår budskapet innan de sätter sig ner.
Har nu läst alla inlägg i tråden på Kalimera, det finns inga svenskar som klagar på att de blivit lurade. Har ännu än gång läst länken (Tourists complain about extortionate prices at Mykonos restaurant) i början av tråden och vad jag förstår så handlar det om ”tourists” utan att på något viss peka ut … svenskar. Så, jag har lite svårt och förstå varför detta fokus på den ”okunnige svensk som inte vet något om Mykonos”.
Det finns 17 inlägg i länken, inget inlägg ser ut att vara skrivet av någon svensk. Men det finns något intressant i tråden: på inget ”kvitto” finns namn på restaurang vilket signatur ”Pamela Nikolakis” mycket riktigt påpekar. Det är tydligen olagligt.

Kollade upp mina bilder från 2013, då jag besökte Delos/Mykonos, de är från den 16 oktober. Jag håller med om att maj/juni (tills mitten av juni) är utmärkta månader att besöka öarna, det har jag gjort flera gånger. Men även från mitten av september och hela oktober är utmärkta tillfällen. På vissa öar är det så lugnt under oktober att hotell och restauranger börjar stänga för säsongen. Jag har åkt till Grekland alla månader från maj till början av november. Mitten av september till mitten av oktober är min favorit period. Det är lugnt överallt …men uppenbarligen inte på Mykonos och Santorini…

En kuriös detalj: jag kommer fortfarande ihåg de 3 sämsta grekisk sallad jag ätit i Grekland (undrar om jag snart är uppe i 1 000 st uppätna grekisk sallad). 1) Agia Roumeli efter en lång vandring i Samaria ravinen, 2) Chora på Serifos och 3) Marathi. Gemensamt med dessa sallader var inte att de var vidriga (luktade illa, övermogna tomater, gammal ost, etc), utan även att de var dyrare än dåvarande ungefärliga gällande pris. Den dyraste var på Marathi: 10 €. Och sämst!
Men som sagt, mina smaklökar är inte så superba och sofistikerade, så "stjärnkockar" har inget att hämta hos mig, men mina smaklökar klarar av att detektera oätlig mat… inte så där superb egenskap men OK ändå, tycker jag. Har lyckats överleva massor av resor ute i världen, t o m "Tutankhamuns hämnd" i Egypten.
Det här med september-oktober perioden är rätt intressant. Ja det kan ju vara så att det är speciellt så på Mykonos. Men jag tror att många öar har sett ett uppsving av turismen dessa månader på senare år.
En släkting till mig som jobbar som chef på ett hotell på Rodos har sagt att de numer alltid är fullbokade i både september och oktober nuförtiden, och det redan i maj månad. Så var det inte förr. Jag vet inte varför dock. Kanske har folk ett flexiblare jobb nuförtiden, så de kan ta semester när de själva vill och inte nödvändigtvis i juli, och då väljer att åka då det inte är så varmt och det är billigare. Eller så åker folk oftare nu, så de kan unna sig en semester både på sommaren och på hösten?
Svara med citat