Visa ett inlägg
  #18  
Gammal 2015-09-24, 20:05
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Härligt att få en rapport efter jag lämnat "sommarstugan".

Det är ju väldigt svårt att förklara varför det är så behagligt på Egina. Närheten till Athen, kanske. En dagsutflykt dit är ju lätt som en plätt. Och för min egen del så är det vännerna som jag känt i 10 år.

Vacker utsikt får man om man tar sej upp till Mount Oros (jag har fått höra att Oros betyder berg). Vägen dit starta nära birdsanctury, man kan köra upp en bit men sen får man vandra. Det finns också två Nunnekloster som är värda ett besök. Ett nära Afeatemplet och ett högt högt uppe i bergen. Den vägen startar mittemot Agios Nektarios.

Masse, du skulle ha gått till Pablo o Lia på Akroagali och bett om ett glas Masticha. Gjort på sav från gummiträd (finns som tuggummi), sen har man bränt sprit som silats genom rötter från pistageträdet, blandat med en sockerlag. Det finns flera restauranger som har det men jag tycker att deras är så himla god. Detta är ju hembränt, jag köpte med mej en 1,5 l petflaska för 12 E. Det är annat än ouzo det.

När jag var på Egina så var min tanke att ta en dagskryssning till Poros och Hydra, ca 50 E, inkl buffe. Men värmen gjorde att jag blev kvar i Agia Marina. Jag som sällan gillar att ligga bara på stranden hade inget val dessa två veckor. Men det blir väl en tur ner i påsk igen, då hyresvärden Vasilis Rodakis fyller 60. Då lär det bli grekfest som heter duga.
Svara med citat