Visa ett inlägg
  #12  
Gammal 2019-06-12, 16:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
FRån en ö till en annan. Jag förstår att det är en känsloresa för dig, Birgitta! Hoppas du får en fin vistelse på ert kära Amorgos. Bara att höra namnet på den ön, gör att stämmningen blir lite speciell.

/Netwolf
Ja Netwolf, det är nog en känsloresa jag gör från Norrbyskär till Amorgos. När vi var på Iraklia i september och skulle fortsätta till Amorgos insåg jag att det var bättre att avsluta resan och åka hem. Men Arne vägrade. "Jag vill till Amorgos!" Men 4 dagar senare gav han med sig och vi åkte hem via Naxos. Så även denna gång gör jag resan tillsammans med honom.

Även idag har jag strövat omkring i Katapola. Barnen i byn har ingen naturlig lekplats så man håller till vid det lilla "torget". Ofta är det 15-20 barn som som hittar på lekar och umgås. Därför sitter jag ofta vid Mythos taverna och tittar på dom.
Seglarfolket finns också där,då dom flesta segelbåtar lägger till till vänster om Express Skopelitis. Dom verkar bara umgås med varandra och klär upp sig till middagen. Damerna i hellång klänning och herrarna med en tröja slängd över axlarna. Tur att det finns vanliga ö-luffare! Inslaget av det franska språket bland turisterna är uppenbart,jag undrar vad det beror på? Inga svenska röster har jag ännu hört.

Jag har även konstaterat att jordgubbspriset ligger på samma nivå som i Sverige för tillfället, 4,5 Euro. Ändå inköpt, då jag försöker hitta bra mat för den diabetes jag "drabbades" av i mars.

En ny färja ska gå mellan Rafina och Katapola under tiden 22 juni till 7 september. Superexpress från rederiet Golden Star Ferries. Den anlöper Syros-Mykonos-Paros-Naxos-Koufonissi-Katapola. Går mellan klockan 16.30-22.45 och går alla dagar i veckan. Skopan får lite konkurrens, men den kanske behövs i högsäsong. Nu i lågsäsong var vi 5 tappra själar som gick av i Katapola i förrgår.



I Katapola kan man hämta färskvatten här.




Den klassiska resebyrån.




Det här trädet vid Corner taverna och pension Porto Katapola är mäktigt!

Birgitta
Svara med citat