Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2022-10-05, 14:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Att dela ett krus.

Jag trivs så mycket på Amorgos och kanske främst då i Katapola.
Jag är ju inte så smidig och alert som tidigare, men nyfikenheten finns kvar.
Så det passade perfekt att mina vänner från Sörmjöle kom hit och gjorde mig sällskap i tre dagar. Jag skulle få återse Langada! Anders körde helt säkert upp till Egiali och därefter upp till Langada. Vi tog upp en liftare, en äldre grekiska man som hade fått bilhaveri längs vägen. Sånt är helt naturligt när man är på dom grekiska öarna.
Så kom vi då till parkeringsplatsen och sedan torget i Langada. Och Janne, det var inte lika mysigt som när vi var där hösten 2013. Då hade vi suttit på torget ett par timmar och bara hade det så underbart. Så vi vandrade in i gränderna till en trevlig familjetaverna. Där avåts en briam, som var helt underbar!

På hemvägen åkte vi ner till det "stora blå". Där hade det blivit lite turist-tillrättalagt med lite stenmurar, stenplattor lagda på väg ner till badet och en taverna. Men en bedårande utsikt!!!!!

Jag kan bara konstatera att den Amorgianska naturen är fulländad! Åk hit och se själv! Det var en hel del turister här och en hel del segelbåtar i Katapolas hamn, men det var inget man besvärades av.

Det blev en helt annan sak när jag kom till Naxos ........

Fortsättning följer, men innan dess några bilder från Langada och Stora Blå/Agia Anna.

Birgitta.




Gränd i Langada.




Tavernan i Langada.




Utsikt från tavernan.




Mot torget.




Torget.




Stora Blå.




Blått, blått vid stora blå.
Svara med citat