Visa ett inlägg
  #50  
Gammal 2019-08-22, 15:41
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Till Kreta i högsäsong!

Summering av min Kretaresa i högsäsong.

Jag är nu åter hemma sen ett par dygn tillbaka. Hunnit tvätta och att köpa surströmming,,,,

Resan gick bra, ett sent kvällsflyg direkt Chania-Stockholm. Men så mycket folk det var på Daskalogiannis flygplats om aftonen! Minst tre charterplan skulle avgå under samma halvtimme. Jag och några andra reguljärresande var inbokade på ett Norwegianplan som skulle ta hem turister från Langley Resort, Almirida Bay.

Daskalogiannis flygplats har verkligen fått en uppfräschning. Incheckningen tog lite tid, 40 minuter men det berodde på att det var så många som skulle åka samtidigt. Säkerhetskontrollen passerades väldigt snabbt och sen kom man in i ett hav av taxfree med kassor utspridda överallt. Och jag tror all personal hade genomgått en charmkurs. Det var väldigt roligt att se flygplatsen så fin.

Jag har läst en undersökning av ett forskarlag om bl.a. turism på Kreta under 2017. Forskarlaget presenterar att det då blev ett trendbrott med All
Inclusive, som då började minska med 5-6 procent. Östeuropeer är mest positiva till AI. Man turistar på Kreta 9 till 10 dagar i snitt. Köper hem olivolja, ost, honung, raki och tvål. Känns det igen? Turistströmmen på Chanias flygplats är till 50 procent skandinaver (16,2 är svenskar, 13,8 norrmän, 13,2 danskar och 7,0 finländare). I snitt förbrukar man 650-800 Euro per person under vistelsen. Då ingår inte boende och resor.

Jag besvärades av värmen under hela resan. Men jag har ju bara mig själv att skylla, jag ville ju så gärna till Paleochora och jag visste att det skulle vara varmt. 32-36 grader under dagarna och 28 på nätterna konstant i 10 dar. Eftersom vattnet på Kreta är drickbart behöver man inte släpa hem massor med vattenbuteljer från supermarket. Jag åt dessutom vattenmeloner "en masse". Dom var så underbart goda och saftiga under denna perioden. Kommer aldrig att äta en vattenmelon hemma! Man ska verkligen nyttja dom grönsaker och frukter som finns i säsong.



I högsäsong är allt öppet på söndagar fick jag erfara. Även supermarket. Stängt dock på Mariadagen den 15 augusti. Fortfarande finns det prisskillnader mellan norra och södra Chaniaområdet, när det gäller tavernabesök och boende. I princip är det nästan dubbelt så dyrt i Chania jämfört med Paleochora.

Många frågar mig om dom grekiska sängarna. "Är dom inte för hårda?". Jag vill mena att det har skett en förbättring under årens lopp. Jag har en dålig rygg, så kallad post-rygg och förut bad jag alltid om en bäddmadrass, med varierande resultat. Nu tycker jag att sängarna är bra. Jag tror man har förstått att turister vill ha kvalitetssängar.

Slutligen vill jag berätta om PAWN. Palaiochora Animal Welfare Society. Man tar hand om herrelösa djur och finns nere i nya hamnen. Varje morgon är det någon som tar sig ner till djuren, främst hundar, och ger dom mat. Donationer gör att man kan anlita veterinären, som kommer från Chania till Paleochora en dag i veckan. Man försöker hitta mattar och hussar, främst i England, Tyskland och Skandinavien.





Nästa tur blir den 2 september, då till Samos, Agathonissi samt Fourni. Det blir 4 turer med färjor. För mig gäller det att packa lätt. Min artros i höger tumme verkar nu ha spridit sig även till vänster tumme, så bägge händerna påverkas negativt. Men jag vet att grekerna är så hjälpsamma och vänliga så det löser sig.
Ni får gärna följa med även på denna resa, jag kommer att rapportera.

Birgitta.

Referenser:
Sfakia-Crete-Forum
News.gtp.gr/2019/08/19
Palaiochora.com
Alaiochora animal welfare socity
Svara med citat