Visa ett inlägg
  #23  
Gammal 2012-02-22, 22:59
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Åter till Plakias

Tisdag 21/2

En vanlig morgon så vaknar jag och stiger upp vid 7 - 7.30. Cina och Bosco ligger oftast kvar en dryg halvtimme till. Jag sätter mig en stund vid datorn och ögnar igenom DN's rubriker, kollar både Facebook och Kalimera samt loggar in på jobbet och ser om det kommit några mail som behöver någon form av svar. Man hinner inte mycket på en halvtimme och plötsligt hörs Cinas fråga - Har du inte satt på kaffe än!

En första kopp kaffe, som både i julas och hittills oftast har intagits inomhus pga vädret (om möjligt intas den på takterrassen), startar då dagen. Sitter vi inne så blir det lite Gomorron-TV. Om jag inte har alltför mycket som pockar på med jobbet, så tar vi en morgon-/hund- promenad tillsammans innan frukost. Alternativt sitter jag kvar och jobbar. Sen ligger dagen öppen.........

Tisdagen bjöd på ett strålande väder och temperaturen steg raskt till behaglig nivå. Det blev "shorts på" och en timme på takterassen med förmiddagsfika och ansiktet mot solen för att i alla fall försöka få någon färg.

Varvade sedan "kontorsarbete" med lite mekande med bilen innan hungern satte in framåt eftermiddagen. Som lunch blev det varsin "hämtgyros i pita" med en öl. Mera jobb, men ändå tid för lite halvslöande/siesta i soffan innan det var dags att "skärpa till sig". Vi hade ju bjudit ut ett par engelska vänner på middag på Taverna Mariou. De bor här sedan 8 år och driver ett ganska omfattande hund- och katthem där både inackorderingar och hittehundar/katter tas om hand.

Taverna Mariou ligger med en otrolig utsikt över dalen och Plakiasbukten, fast det såg vi inget av nu, eftersom det mulnat på och mörkret redan fallit. Deras mat och gästfriheten från värdinnan Asemina var som alltid på topp. Men även här var det glest med gäster. Vi var de enda gästerna under kvällen, men de använder också tavernan som sitt eget vardagsrum och satt själva där med barnen och åt. Som så ofta på tavernorna utanför tätorterna.

Vi hade mycket trevligt och samtalet flöt i många olika rikntingar under kvällen som bara "försvann". Hemfärd, kort promenad med Bosco, och dagen avrundades med en kopp kaffe och sen sängen.

Varför kan inte alla dagar vara så behagliga och lättsamma?

BoCina
Svara med citat