Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2018-05-09, 10:08
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Tillbaka från Paleochora och Chania

I fredags kom vi hem från 1 veckas resa i Paleochora och Chania. Förra våren i mitten av maj var jag 2 veckor på södra Kreta, det var min första resa till Kreta. Jag blev så förtjust i framförallt Paleochora o gamla stan i Chania så i år när en födelsedag skulle firas i slutet av april tog jag med mej särbon för att visa de fina platserna. Vi kom till Paleochora 26/4 och det var ett strålande väder +26 grader och sol, vi checkade in på Soula apartments (Haris var tyvärr ej möjligt) som vi var mkt nöjda med där bodde vi i en stor studio m sovrum och allrum med kök och stor balkong med fantastisk utsikt över havet. Vi gick direkt ner till Haris för en kall Mythos och deras fantastiska kalamares, den hade jag längtat efter sedan förra året. Det är en så fantastisk känsla när man äntligen kommit tillbaka till Grekland och precis börjat sin semester och man tar den där goda första måltiden och en kall Mythos. Vi åt fantastiskt gott dessa dagar bl a ostbollarna och Imam på Inochous och mycket god fisk på fiskrestaurangen Caravella. En dag gjorde vi en utflykt till den lilla byn Anidri ca 4 km fr Paleochora hade fått tips här på forumet om "The 17 Best Tables by the Sea in Crete" där nr 6 är Sto Scholeio där sitter man under det 300 år gamla olivträdet och äter fantastisk mat med en vidunderlig utsikt över Libyska havet. Maten vi åt är en av de godaste måltider jag ätit i Grekland.
Efter 4 fina dagar i Paleochora gick färden vidare med buss till Chania där vi bodde i gamla stan på El Greco på fina Theotokopoulou gatan. Vi hade tänkt bo på la Casa del Amore (där jag bodde förra året)men vi hade lite svårt med kommunikationen via mail och telefon med Georgios men när vi var där träffade vi honom och tittade på alla rummen så nu vet vi mer till nästa gång, han var lika trevlig och tillmötesgående som förra året. I år blev jag guide för min särbo med Jannes e-guide och karta i handen lika bra guidning i år som förra . Vi var på den jättefina torsdagsmarknaden i Nea Chora deras matmarknad är så fin. En dag tog vi bussen ut till resturang Orexi i/nära Ag Apostoli den drivs av svenska Anita och hennes Grekiska man, son och dotter, där åt vi mycket gott kan rekommendera ett besök där och deras Dakos cheesecake och vegetariska moussaka. Anita har en blogg "anitaskreta". Självklart blev det flera måltider på Kalderimi granne med vårdat boende.
Oss passar det mycket bra att resa så här i uppstarten av säsongen det är lugnt och behagligt väder och lagom med turister. Men alla resor har ett slut och efter 1 vecka var det dax att flyga hem igen men vi tog ju faktiskt med oss Greklandsvädret hem till Sverige
Svara med citat