Visa ett inlägg
  #42  
Gammal 2020-11-16, 15:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 10. ROMILDA.

Efter Poros åkte vi till Pireus för att ta första bästa båt till Santorini. Första bästa båt var dock full så vi vänta till nästa båt, som tyvärr var skorven M/S Romilda (1974-2011). Färjan avgick klockan 17.00 mot Anafi, innan Anafi skulle båten lägga till på Kithnos, Serifos, Sifnos, Kimolos, Milos, Folegandros, Sikinos, Ios och slutligen vårt kära Santorini.

Det blev en lång resa, 15 timmar för att vara exakt. Med andra ord var vi tvungna att sova ombord. Någon hytt fick vi inte tag i. Var sover man då? Det finns flera alternativ. Ett alternativ är att sova i hängmatta. Det var det några som gjorde. Ett annat är att slå upp ett tält. Det var det också några som gjorde. Om man inte har något tält eller någon hängmatta kan man göra som vi - sova på golvet.

Vi hittade ett utrymme i fören som enligt en skylt var reserverat för "economy class". Misstänkte att det inte fanns någon "economy class" på Romilda, alla åker i "shit class", så vi slog oss ner där. Där fanns AC och TV. Vi byggde en sovhörna bredvid teven av våra ryggsäckar. La ut två strandmadrasser, plockade fram varma kläder (äntligen fick användning för dem) att ha som täcke och underlag och satte oss sedan och väntade på att det skulle bli kväll så vi kunde gå och lägga oss.

Teven störde. Grekiska såpor rullade oavbrutet. Ljudet var till en början lågt, två greker tävlade med varandra om vem som kunde höja ljudet mest. De tittade inte på teven, de verkade bara vilja lyssna på ljudet. Jag sänkte i samma takt som de höjde. Så där höll vi på ända tills vi kom fram till Kithnos som var vårt första stopp. Fyra timmar tog det för Romilda att komma till första ön. Om åtta öar skulle vi vara framme.

När vi lämnade Kithnos gjorde vi oss redo för natten. Jag låg och lyssnade på Erik Satie i min iPod och Camilla läste. Snart började ögonen rulla av trötthet och det var dags att sova, med nedanstående utsikt.



Utsikt från ett golv på MS/ Romilda. Betyg på utsikt: 0.


Fler bilder från denna galna resa finns här.

Senast redigerad av Kalimera den 2020-11-19 klockan 08:55.
Svara med citat