Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2019-06-11, 20:49
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Frågor om Ikaria

Jag besökte Ikaria de 5-6 första dagarna okt-2017, så flera frågor går ej att besvaras (ni åker juni/juli). Men:

- Det blåste nästan ingenting när jag var där

- Flera stränder på Ikaria är helt ”öppet hav”. Jag har enorm respekt för undervattensströmmar och simmar aldrig ut i sådana stränder. Jag hyrde bil i Evdilos, 3 dagar, uthyraren varnade mig. Det sker flera tillbud varje år. Undervattensströmmar? Vet inte.

- Skall Ni besöka den överreklamerade Seychellerna Beach? Då skall ni vara mycket observanta på vilken plats ni väljer att sitta/ligga. Halva väggen som reser sig över stranden består av poröst material och erosion p g a vind/regn gör att massor med stenar (små och bumlingar på flera hundra kilo) sticker ut ur berget. Ja, stenar rasar ner och det syns mycket tydligt, de ligger ju utsprida på marken! Stranden är iofs inte förbjuden men ”kommunen” avråder. Det finns inga ”kommunala” skyltar som visar vägen ner till stranden. Däremot "privata" skyltar sätts upp då och då, och ganska snart tas de ner av ”kommunen”. Så, privat initiativ har kommit på en lösning: ordet ”Seychellerna” målas med stora röda bokstäver på asfaltvägen med en tydlig pil som pekar ner mot stranden, precis mittemot parkeringsplatsen.
Är det värt besväret? Nej!
Den riktiga Seychellerna? JA!!!!

I övrigt: en mycket fin ö!
Svara med citat