Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2007-06-01, 18:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Plasma / LCD TV. Enbart för tekniknördar.

Nu plockar jag upp en sak från en annan tråd.

Märkligt nog har ingen tagit upp detta med Plasma kontra LCD-TV här. Inte en enda fråga! Men jag kan tänka mig att många här redan har köpt en ”platt.TV”. På gott och på ont.

Med risk för att göra mig ovän med några som redan köpt Platt-TV ska jag ge några tips.

Jag har kvar min gamla 29 tums bildrörsTV ännu så länge. 56 Kg väger den djäkeln… Och det är inte ens bredbild! Jag behåller den ännu så länge trots att jag skulle vilja ha större bild så det gör ont… Men jag har jobbat med elektronik på ett eller annat sätt sedan –76 och har lite hum om vad som gäller och händer…

Så med viss risk att få käft säger jag:

Köp inte Plasma TV! (Oupps, nu var det några som reagerade…)

En av de få fördelarna med Plasma är att den kan återge svarta partier i bilden marginellt bättre än LCD. Den drar däremot, lite beroende på märke, ca fyra (!) gånger mer ström… Plasman ger också en mjukare bild när man betraktar den från rätt avstånd. Personligen föredrar jag skarp bild. Är man för nära blir bilden ”grynig”. Livslängden på en Plasma är begränsad. Plasma är en gas som är innesluten i en liten glasblåsa. Och den blåsan läcker över tid! Dvs att bilden blir mer och mer diffus vartefter… Ursäkta om jag använder uttrycket Plasma lite slarvigt…

LCD är en helt annan teknik och har en skarpare bild än Plasma även på nära håll. LCD drar mindre ström, men kan inte vara lika skarp i mörka partier som Plasma… Jag bryr mig inte, jag tycker inte just det är så viktigt.

Köp inte ”äkta” HD-TV, med full upplösning, om ni inte tittar väldigt mycket på film och dessutom har en BlueRay eller HD-DVD spelare. Jag tror det är väldigt få här som har en sådan eftersom de kostar 6 – 8.000 idag… Och hur många filmer finns det i den upplösningen idag? Och hur många spelare? Det kommer spelare vartefter, men de kostar mycket och frågan är vilken teknik kommer att vinna?

Jag träffade en snubbe för ett tag sedan som köpt en svindyr Full HD-TV och trodde att han skulle ha världens bästa bild. Han insåg inte att bilden inte blir bättre än signalen TV:n tar emot. TV:n förbättrar inte bilden. Den återger exakt den signal den blir matad med.

Just nu pågår ett ”krig” mellan HD och Blue-ray. Precis som det var för 30 år sedan mellan Sony Betamax, Philips system 2000 och de andra som ville föra fram VHS. Vilka vann? Jo, de som fick fram uthyrningsfilmer i rätt format. Dvs VHS. Snacka om att sparka konkurrenterna där det gjorde riktigt ont… De t o m sponsrade uthyrning av videoapparaten på den tiden! Jag hoppas att killen som kom på det genidraget blev rikligt belönad.

Man pratar om HD-TV på alla kanaler och att allt ska bli så bra… Glöm det! Med den nya digitala tekniken som finns nu så är det HD-ready som kommer att sändas under de närmaste 10 - 15 åren…Och det är bara de ”stora” kanalerna som kommer att kunna göra det. I alla fall i början. Det kommer att ta lång tid innan man kommer sända i Full HD format. Det är inte tekniken som fattas. Ohh nejdå. Men kostnaden (investeringen i tekniken) för att sända i Full HD överstiger nyttan. Och när sändningarna i Full HD kommer igång så är det ändå dags att byta ut den gamle HD Ready TV:n...

Så därför finns det ingen anledning att köpa en Full HD TV nu, för det kommer inte att komma sändningar i det formatet under överskådlig framtid. Enda anledningen skulle i så fall vara om man inte tittar väldigt mycket på filmer i HD eller Blue Ray format… Och har en spelare som klarar det formatet…

Hängde ni med…?

I höst, eller kanske nästa vår, ska jag köpa en 40 tummare. Det måttet passar perfekt i mitt rum. Märke? Det finns ingen tvekan. Jag köper det märke som utvecklade tekniken, nämligen Samsung. Det är de som används som referens.

En 40 tum LCD HD ready. Då kan jag se TV med skarp bild och bra upplösning. På sikt köper jag säkert en HD-DVD också, men jag har inte hyrt film på många år. Så jag har ingen nytta av Full HD. Största nyttan med den är den gigantiska disken som jag kan spela in på och därmed pensionera min gamle VHS.

Ska vi grotta ner oss riktigt tekniskt? ……….. Jag hörde ingen som skrek NEJ så då fortsätter jag. På C-Bit i Hannover visades en spelare som ”rippade” en vanlig DVD upp till HD ready format! Och den var inte dyr! 2.500 ungefär. På teknikmässan i Vegas så visade man en spelare som kunde spela upp både HD-DVD och Blue-ray. Jag vet inte vad den skulle kosta men den gör kampen mellan HD och Blue-ray ointressant!

Så till er som ännu inte köpt Platt-TV. Vänta! Vänta ytterligare 6 - 8 månader. Det kommer inte att hända så mycket tekniskt, men priserna kommer att fortsätta rasa…. Eftersom de flesta modeller som släpps nu är Full HD så blir HD Ready billigare. Och det är de som är intressanta.

Det finns även en teknik som heter SID, har jag för mig. Den är vida överlägsen både Plasma och LCD men man kan inte tillverka den till rimliga pengar just nu. Man har forskat och testat denna teknik sedan slutet av 80-talet men inte lyckats få ekonomi i produkten. Vem är villig att betala 40.000 för en 28 tummare oavsett hur bra bilden är…? Det är tveksamt om den tekniken någonsin blir kommersiellt gångbar.

En annan kul grej jag sett. En skivspelare med USB-kontakt! Kostade ca 2000. Bara att sätta på favorit-pick-upen och kopiera favoritskivorna till datorn….

Jag kanske ska slänga in en brasklapp och säga att detta är ju naturligtvis inte ”kungsord”. Det finns de som av olika anledningar föredrar Plasma före LCD. Men ur rent teknisk och ekonomisk synvinkel är LCD att föredra.

Teknik är kul….

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-06-01 klockan 18:42. Anledning: Rättning.
Svara med citat