Visa ett inlägg
  #42  
Gammal 2021-05-16, 15:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kalimera fyller 24 år. Grattis!

Tack snälla för alla hurrarop!

År 1997 hade DN en tävling som hette "Nätets Hemingway" och den pågick under sommaren 1997. Jag skickade in tre resenoveller, och en av dem föll juryn på läppen. Den hette "En dag i Schinoussas liv". Jag vann otroligt nog tävlingen, och jag vann ära, berömmelse och 10 000 kr av Fritidsresor.

Mannen på bilden ovan heter Dimitris och han var som sagt en av mina inspirationskällor. Här kommer ett utdrag av novellen "En dag i Schinoussas liv". Mannen som nämns nedan är alltså Dimitris, men det visste vi inte då.

”En handgjord karta inköptes, och vi satte oss på kaféet-mitt-i-byn för att studera den lilla ön. Under den timme vi satt med vårt kaffe och vår karta passerade endast tre personer, alla red på åsnor. Inget vimmel direkt. Enligt kartan fanns det cirka 20 stränder runt ön, vi valde att undersöka Psili Amos.

På vägen dit mötte vi en gammal man som var vänlig nog att berätta om öns historia, geografi och befolkning. Trodde vi i alla fall. Han förklarade på grekiska och med teckningar han gjorde på grusvägen. Vi stod där 30 minuter och allt vi förstod var att det fanns två byar på ön. Den stora byn hade 60-70 invånare och den lilla 10-12. Att vi inte förstod verkade inte bekymra honom nämnvärt.”
Svara med citat