Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2018-06-12, 11:23
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Detta ger pengar till öarna
Arbetstillfällen för öborna.
Jag har nyligen besökt 5 öar: Samothraki, Thassos, Agios Efstratios, Limnos och Lesbos.
De allra flesta jag köpt tjänster/varor av och som jag haft möjlighet att samtala med kommer inte från just den ö, överhuvudtaget inte från övärlden, de kommer från fastlandet och då framförallt från Atén. Och dess värre, väldigt många inom tjänstesektorn som jag mötte ute på öarna var faktiskt inte greker, de var albanier. Varför? Ja, de är billigare i drift än öborna och greker i allmänhet. De är säsongsarbetare och många bor och lever under usla förhållanden (det har jag faktiskt sett). Många saknar arbetstillstånd.
Jag har tyvärr inga förhoppningar om att ökning av turism skall generera betydligt mera skattepengar till statskassan. Det är fortfarande så att det mesta fortsätter att vara kvittolösa transaktioner. Under denna resa var det bara ett ställe, ett "riktigt" hotell i Alexandroupolis som lämnade ut kassakvitto. Så, var det denna gång, så var det förra året, året innan, o s v.

Det är naturligtvis en mycket god tanke att större volymer inom turistnäring genererar arbetstillfällen åt öborna och greker i allmänhet. Men med större volymer kommer också negativa aspekter med i bilden, t e x nedskräpning, ekonomisk brottslighet, miljöförstöring, etc.

Jag vandrar mellan 10 och 20 km varje dag och på alla öar är nedskräpning ett mycket stort problem (men faktiskt inte så mycket på Agios Efstratios), man går inte 1 meter utan att se skräp. Man ser inte nedskräpningen om man sitter bekvämt och åker runt i en bil eller puttra runt på en moped. Det är fruktansvärt mycket skräp. Smärtgränsen har passerats för länge länge sedan.

Sammanfattning: jag ser inte massturismen ute på öarna som ett hot mot min egen semestervistelse (några dagar, en vecka, kanske två veckor per år), ty så egoist har jag ännu inte blivit, men jag ser det i ett bredare perspektiv och i synnerhet när det gäller den omfattande miljöförstörelsen (av alla möjliga sorter) som på sikt förstör just den unika miljön som attraherade... massturismen. Och när det väl är förstört då vänder massturismen och söker sig någon annanstans.

Senast redigerad av RobEri den 2018-06-12 klockan 11:47.
Svara med citat