Visa ett inlägg
  #23  
Gammal 2012-02-09, 13:48
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Din och Jannes anlays är inte särskilt djuplodande. Frågan om vilka resmål människor väljer kräver lite mer analys än så. Vingresor hade enligt en kontakt jag har där bra beläggning på Lesbos men det är en del andra faktorer som styr. Resebranschen koncentrerar gärna sina resurser till vissa resmål för att optimera sina vinstchanser. Ju fler de kan skeppa ner till ex masstursimorterna utanför Chania dessto enklare eftersom de har en utbyggd service med reseledare etc. Resor till ex öar utan flygplats kräver en helt annan logistik och de blir mer beroende av andra aktörer, väder och vind etc.

Eva
Vad jag har reflekterat över är att det har funnits gott om restresor till Lesbos i slutet av säsongen ibland fler än till andra turistorter i Grekland. Är inte säsongen ganska kort där jämfört med flera andra orter?


Vad gäller Kreta. Vi har sett exempel på hur researrangörer styr var man vill ha turisterna. Man upphandlar hotellrum i exempelvis Platanias till priser som mindre orter inte kan konkurrera med. Man kan också där tvinga fram en säsong som är betydligt kortare än för några år sedan. I Georgioupoli har ett svenskt resesällskap första charter den 27 maj mot i början av maj för något år sedan.
De som vill resa en tidigare tidpunkt får antingen åka någon annanstans eller som förstagångsresenär kanske accepterar att komma till chaniaområdet istället! (Märk väl jag har inga synpunkter på Platanias och övriga orter däromkring)

I Georgioupoli finns inte heller längre någon svensk reseledare.

Lena
Svara med citat