Visa ett inlägg
  #72  
Gammal 2012-05-23, 23:07
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Visst, hotell och restauranger är privata, men inte flygplatserna. De ägs av Grekiska staten (Hellenic Civil Aviation Authority), och om staten går i putten påverkar det säkert flyget på det sättet. Inte minst för att flygplatspersonalen, flygledarna m m står utan lön då. Vad hjälper en fet sedelbunt i fickan då?
Du som är så insatt i allt borde veta att Kreta hyser både NATO-, NAMFI- och flertalet Amerikanska flyg/flott-baser runt Kreta. Åtminstone de Amerikanska baserna är Amerikansk mark och ägs INTE av Grekiska staten och jag tror säkert att de länder som vill hämta hem eventuellt strandsatta klarar av att förhandla till sig luftrum eller kajplatser. Eftersom jag har bekanta på två av de Amerikanska baserna vet jag också att Uncle Sam fortfarande skickar nya soldater och inte visar några tecken på att dra tillbaks de som redan finns här.

Allt som skrivs är och förblir rena hypoteser eftersom ingen säkert kan sia om utgången. Jag är bofast och tror mig ha större inblick i vardagen på Kreta än du har, och livet går vidare här. Nya tavernor och butiker öppnar, bankomaterna fungerar och vi har som tidigare nämnts både bensin och mat på butikshyllorna.

//Kikh