Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2014-07-07, 08:15
anafi4ever anafi4ever är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 18
Standard Sv: Frukostdelight på Nymfes...tips på hus?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag skulle kika i Faros eller Vathy. Underbara ställen.
ja, vi hyrde en bil och åkte runt när det var dags att leta efter bosättningsort för den tredje veckan, det blev Faros, två fina stränder och en dröse hus. Inget märkvärdigt men en avslappnad minibadort. Lite overpriced frukostservering vid stranden (12 euro för big breakfast som ju inte var särskilt big efter hotel Nymfes förstklassiga fantasifrukost som ju borde i så fall kostat det fyrdubbla...) Först kollade vi in Aperanto som Janne rekommenderar som ett av de bästa boenden han upplevt i Grekland, men efter att halva sällskapet bott där en natt; jag skulle säga att rekommendationen ter sig utdaterat, standarden på inredningen och omsorgen om detaljer är många snäpp högre på nästa ställe upp i backen, Studio Thalatta. Betydligt större och fräschare, bättre utrustade rum med soffa och köksdel, fräscht badrum. Fin utsikt även här och speciellt bra om man får en studio på övre våningen, med tillhörande privat terrass. På markplan blir det en väl avgränsad patio men inte fullt så privat; du ser utsikten men även grannen i sidled, som frukosterar. Bokning via Thesaurus resebyrå i Kamares, längs huvudgatan en 200 meter från hamnen sett. Går ej att missa (http://www.thesaurus.gr) har ett jättebra utbud hus, lägenheter, studios mm och mycket hjälpsam personal. Maila, ring eller hälsa på i ngn av deras kontor. Båtbiljetter mm. fixas med fördel via dem också.
I går gjorde vi en tur till Kastro, och i denna makalöst fina lilla by hittade vi också en av de märkligaste barerna jag någonsin varit i (då inräknat de små barerna i Tokyo där barmästaren och tre gäster får plats). En supergammal tant i joggingbyxor serverar mojitos i en bar som är bland det mest coolaste jag sett, trots att ingen hypad inredare med söderhipsterambitioner varit i närheten. Jag funderade först om det var en slags installation, ett hål i väggen, ett konstverk där dammet lagt sig klädsamt på sina ställen, och som hade toppats av den äldsta bartendern jag sett. Ja, den ska ni se, tillägnat Kuba och revolutionen, Havanna-rom och en utsikt som heter duga. Annorlunda än det andra coola stället med riktigt bra drinkar i Kastro, Dolci. Mycket oväntat med denna Fidel Casto/Che Guevara orgie med tillhörande kubansk musik i en grekisk by. Eller vet ngn mer om denna bars bakgrund? Värt att testa Mojiton, den är ..hm. innehållsligt stark även om den halvvissna myntakvisten kanske är mer för syns skull...Lemonad finns att beställa också. Ang Faros, hunnit äta på tre restauranger, varav en helt undermålig vid strandpromenaden (grotesk burgare dränkt i senapsdillsås, icke genomstekt men toppad med en oliv på en tandpetare, beställaren förmådde ej äta upp denna skapelse, men så behövde hen inte betala för den heller i slutänden, den omtänksamma unga servitören pratade med ägaren...Dock, deras grekiska sallad med lokal ost i stället för feta var toppen) och så en mycket bra, nämligen TO LIMANAKI. En Spagetti Lobster på en 1.2 kilos hummer gick - för fyra personer- inklusive vin, förrätter och efterrätter som vi iofs. blev bjudna på, på exakt 100 euro men det skulle ha räckt för 6 personer minst...Och det finns annat att välja än dyrbara havsdjur. Bestämde oss just för att behålla bilen om inte annat så för att kunna åka och äta lite bättre på olika restauranger på ön. Fick lite mardrömmar av gårdagens andra restaurangval här i Faros. Vännen fick sina kräftdjur dränkta exakt i samma dill-senapssås som mannen som beställde hamburgaren...Och jag har nog ätit en Octobus för mycket. Inget slår den grillade på Anafi. Huugo. Som ni märker, inte så många sevärdheter ännu, idag börjar vi dock röra på oss till fots och det närmaste målet verkar ju vara inom räckhåll, bortom stigen mot Vathi. Hur många kloster och kyrkor finns det i Grekland?

Senast redigerad av anafi4ever den 2014-07-07 klockan 08:38. Anledning: grammatiska fel i all hast
Svara med citat