Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2011-11-02, 07:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Jag tycker inte att tråden blir riktigt rättvis här men bryr mig inte så mycket om det. Jag har ALDRIG tolkat det så i någon av trådarna om ämnet att någon tycker att det "rätt åt" Kostas och Maria mfl. Vi lider väl allihop med det grekiska folket just nu, men när traditionen har varit att hyra ut rum svart, servera mat svart på tavernorna. köra taxi svart mm saker som vi komer i kontakt med på semestern år efter år så är det väl inte "en vad var det vi sa"- reaktion att man talar om att det borde ju alla greker i generationer förstått att en stat inte kan fungera utan skattemedel. Sen kan jag MYCKET VÄL förstå att lusten att betala skatt varit minimal då så ofantligt mycket gått till korruption och att toppolitiker smörjt sig själva. (F ö inget som är unikt för Grekland, det räcker att se våra egna poloiters försök att sno åt sig skattemedel oriktigt!)
Jag är däremot lite förvånad att så många som bor längre perioder i Grekland eller bor där för gott inte alls ser den enskilde grekens ansvar i detta...."Det är någon annans fel!" är en attityd som man väl kan få reagera på...Men hade jag varit grek så hade jag väl gjort likadant, det hade vi garanterat alla för traditionen har varit så!

Att NU lägga hela ansvaret på de enskilda grekerna genom en ev. fölkomröstning förstår jag däremot inte alls!!!

Jag är verkligen inte annat än jättebekymrad för greklands ekonomi och kopplar den inte till om jag ska åka dit eller inte mer....Vi har köpt 2 resor dit närmaste halvåret och vi är inte alls bekymrade att vår semester inte ska bli bra....Det blir den alltid i Grekland. Dessutom är vi väl alla medskyldiga till att situationen är som den är då vi gärna bott billigt utan kvitto, gärna ätit gott och billigt på kvittofria tavernor med extra bjudmat " på huset"...

Detta tillför väl inget nytt alls i tråden men att bli kallad att vända sig efter vinden för att man tycker att grekerna själva har en del i allt detta är heller rätt.

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2011-11-02 klockan 07:21.