Visa ett inlägg
  #97  
Gammal 2008-08-28, 23:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag är i och för sig konservativt uppfostrad i fråga om klädsel. Och jag har dessutom till största delen i mitt yrke alltid haft kostym, vit skjorta och slips varje dag. På fredagar, om man inte hade kundbesök, kunde man ha uddabyxor och kavaj... Och jag känner mig bekväm i sådan klädsel! Tyvärr har jag väl "vuxit ur" smokingen nu...

Så det har aldrig, kommer aldrig, att falla mig in att gå ut och äta i shorts på kvällen. Inte i Grekland, inte här hemma, inte någonstans! Före siestan och käka lunch på en vanlig Taverna OK. Men inte på kvällen.

Jag vill påstå att kvinnor/tjejer kan ha shorts på kvällen. Snygga shorts eller en kortare kjol/klänning spelar nog ingen större roll. Men det är skillnad för män tycker jag. (Nu startade jag väl något nytt...)

Mitt ex kommenterade denna tråd för några dagar sedan när vi pratade på telefon. Hon sade: Nu förstår jag bättre varför du alltid tog med långbyxor och snygga skjortor. Hon var lite ifrågasättande när vi reste då.

Men. Jag tar på mig ett par hyfsat snygga chinos eller motsvarande och en snygg kortärmad skjorta när jag ska gå ut och äta på kvällen. Det gör jag av tre anledningar:

1. Jag känner mig bekväm i det. Jag trivs i det! Jag vill göra ett gott intryck!

2. Jag försöker ta seden dit jag kommer. "When in Rome..."

3. Jag gör förhoppningvis även ett gott intryck på övriga gäster på det ställe jag äter. Och även på de jag möter på baren eller fiket jag besöker efter Tavernabesöket...

Ärligt talat så finner jag det inte så hetsande, eller aptitretande, att se ett antal håriga ben vid borden runtomkring mig när jag ska äta... Faktum är att... Nä... Självcensuren grep in....

Den 3:e punkten är inget någon tagit upp tidigare. Hur andra gäster på Tavernan/i Choran upplever mig/dig. Dagtid kan man ju klä sig "lättare" men man ska vara medveten om att både Greker och andra turister ser hur man ser ut... Speciellt om man befinner sig på en mindre ö eller Chora. Och frågan är vilket intryck vill man ge? Det finns säkert de som inte bryr sig! "Skit du i mig så länge jag trivs..." Och det är ju upp till var och en! Men jag bryr mig om hur andra människor uppfattar mig! Vilket intryck jag ger. Och i den frågan är inte klädseln helt oviktig!

Jag klär mig inte enbart för att jag själv ska trivas utan även för att andra, och då menar jag inte bara Tavernapersonalen, ska tycka att det ser hyfsat ut.

Men om man kommer i tex shorts, som "man" då , eller ser allmänt slafsig ut, får man säkert i stort sett samma service som alla andra gäster. Men vad man inte märker är vad kyparen tänker eller säger till sina kollegor ute i köket... Därför förstår man kanske inte att man inte når upp till, eller respekterar, den normala "standard" som är förväntad.

Jag är för att ta seden dit man kommer så länge det gäller det vi kan kalla etikett. Det finns andra saker i Grekland, och i många andra länder, som jag inte tycker om... Men då hamnar vi på ett annat plan...

Många har i tråden nämnt Respekt. Jag vill säga så här: Respekt kan aldrig krävas. Den som tror det har antingen sett för mycket på Amerikanska TV-serier, eller har ett alldeles för stort självförtroende.

Den som åker till ett annat land och kräver respekt för att jag är här som turist och betalar för mig, bör nog tänka om en gång till...

Respekt kan enbart förtjänas. Ett sätt att förtjäna Respekt i det land vi besöker som gäster är att försöka anamma lite av de regler, vanor och koder som finns där. Och det gäller då naturligtvis även hur man klär sig i olika sammanhang....

Det ligger i sakens natur att långt ifrån alla här håller med mig. Men kanske några har fått sig en tankeställare....

Själv ska jag uppdatera min respekt, och min respekt för Grekland, om ett par veckor...

Senast redigerad av Peter den 2008-08-29 klockan 00:17. Anledning: Lovikavantar...
Svara med citat