Visa ett inlägg
  #39  
Gammal 2022-09-03, 16:07
Fältjäntan Fältjäntan är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 511
Standard Sv: Resa till Grekland

Tja, Fjälljäntan låter ju inte så tokigt heller. Fältjäntan kommer från min barndom. Mitt efternamn som flicka var Fröjdfeldt, men blev av en granne kallad för Fältjäntan. Efternamnet hsr jag av olika anledningar tagit tillbaka.
Morgonen i Vitsa var en mjölkvit historia av dimma. Men när vi satt på balkongen för frukost började solen bränna bort dimman och man kunde se bergstopparna sakta visa sig. Hade man varit poetiskt lagd hade man kunnat skriva ihop något fint för det var otroligt vackert.
Det finns ingen minimarket i Vitsa. Vi hade planerat att vandra idagoch behövde handla något att ta med att äta. Det skule komma en varubil till torget kl 10 varje dag där man kunde köpa bröd och lite av varje. Vi ställde oss att vänta. Efter en stund kom en äldre dam och började prata med oss. Hon var ftån Tyskland, var gift med en grek och hade haft hus i Vitsa i 24 år. Vi fick mycket information från henne, bl a varför så många hus verkar stå tomma. Ägarna jobbar och br i Ioannina, men kommer hit på helger och semestrar.
Det kom ingen bil, det var ju lördag och då kunde den komma senare om den kom över huvud taget. Vi gick tillbaka till hotellet och frågade om vi fick köpa några sandwichs att ta med på vandringen. Och det var inga problem och inte fick jag betala något heller. Så vi gick iväg på gammal, stenig vandringsled, nerför den ena branta backen efter drn andrs. Det var ju jättevackert. Efter en dryg timme var vi framme vid Misious stenbro. Där blev det rast och vila. Värdinnan hade skickat med 2 dubbla sandwich var och en massa små tomater. Gissa om det smakade bra.
Efter fotografering var det dags att kämpa oss tillbaka upp för alla backar. Jag, som tidigare i våras hade stora problem med begynnande artros i ett knä hade aldrig trott att jag skulle klara av det, men gymnastik och naturmedel verkar ha gjort nytta.
Vi tog oss hem igen, men jobbigt var det.
Sista kvällen här och det blir nog en middag på en av tavernorna i byn och ett besök på en ouzeria på vägen ner mot vårt hotell.
Kerstin
Svara med citat