Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2011-01-11, 16:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard December i Rethymno

Oväder på Kreta i december!
Ja det var väl inte många som missade det? Den värsta stormen på 60 år..tror jag.
Termometern visade som lägst 7 grader dessa dagar och det var rått, både ute och inne. Alla vet väl hur grekiska hus är byggda? Trots att mitt hus är bland de bättre slapp jag inte att få in regnet under dörrarna, Jag torkade upp ca 4 liter vatten som runnit in från altanen. Jag tätade med vad jag hade till hands, vilket blev sopsäck vid altandörren plus en slags gummimatta som man vanligtvis har i badrummet. Den rullade jag ihop och la mellan jalusidörren och altandörren. Det rann iaf inte in längre nu. Vid ytterdörren trängde det också in lite vatten under dörren, där la jag en frottehandduk.

Jag såg inte så mycket av ovädret för jag höll mig hemma, men jag var uppe på altanen och skulle plocka ner blommor och vaxduken 1 timme efter stormen börjat. Flera blommor hade brutits av i stormen och en hade rasat ner på altangolvet. Vaxduken satt smetad på nästgårdsgrannens vinranka och den nådde jag inte och efter stormen har jag inte sett till den mer. Det inte bara stormade och regnade, utan det åskade och haglade också. Dagen efter den värsta stormen var alla bergstoppar klädda i snö, det såg verkligen magnifikt ut!
Eftersom jag inte gick ut under ovädret tog jag heller inga bilder, så vi kan titta på de här fimerna istället, som iof har visats tidigare:
http://www.facebook.com/?ref=home#!/...=1509139092778
http://www.facebook.com/?ref=home#!/...v=475503428777


Naturligtvis drack jag inte morgonkaffet på altanen medan stormen pågick.
De här dagarna blev det mycket soppor, "Nästan ärtsoppa", kålsoppa och grönsakssoppa de här dagarna och satt i stugvärmen med tända ljus o kliade Maja, och mycket tid vid datorn också...som vanligt!
Det blev aldrig så kallt inomhus att jag behövde sätta på värmen, jag har ju hus på alla sidor utom mot gränden så husen isolerar väl kanske mitt hus, fast en fleecetröja behövde jag ha på mig. Jag var väldigt glad åt att ha endast 10 meter till affären de här dagarna!

Här vräker man sig minsann!


Utflykt
Efter stormen var det helt okey väder, det pendlade fram till jul mellan 13 och 18 grader. Jag fikade som vanligt på altanen...efter att jag hade städat upp i röran efter stormen.
Den 14 december var det dax för utflykt till Plakias där BoCina bor. Några känner säkert till BoCina, de finns på Kalimera också. Det går mycket få bussar till Plakia så vi bestämde att jag skulle ta 2-bussen den 14:e, sova över hos Cina och ta 3-bussen hem nästa dag. Bussresan var en upplevelse för mig, det var så andlöst vackert mellan dalar och bergstoppar som hade snö på topparna. Innan man kommer till Plakia åker man igenom en ravin och jag har inga ord för hur hisnande vackert det är och naturligtvis blev det inga bilder för jag kunde inte slita blicken från de fina vyerna för att plocka upp kameran och på tillbakaresan när jag äntligen fick tummarna ur så....la batteriet av!

Utsikten från BoCinas takaltan är sanslöst vacker med havet nedanför och de höga bergen runt om. Vilket underbart skådespel det blir mot bergen allteftersom ljuset skiftar!
Jag och Cina hade ett jättetrevligt dygn som började på deras stamtaverna Sifis. Vi åt fläskkött i horta, jättegott...osså vin till det. Kvällen tillbringades i soffhörnan och med mycket snack. Morgonkaffet intogs på deras takaltan...såklart! En låååång och lat morgon blev det innan vi tog en promenad utmed stranden och avslutade med lunch på Sifis. Vi åt gyros...hur gott som helst!

(Bilden är Cinas)

Julpyssel
Dagarna före jul gjorde jag köttbullar, lade in sill och gjorde laxpudding. På Marinopoulos köpte jag edamerost och rädisor, jag hittade också rödbetssallad och ansjovis. Tanken var att göra Janssons frestelse såklart, men det har jag fortfarande inte gjort.


Min lilla julgran.
Naturligtvis är den klädd i blått och mattan är med grekisk touch! Tomten är jättegammal och ett arv från min mormor. Granen står i en tekopp! )) Jag hade en ljuskedja men den pajade när jag testade den, så nu blir det ingen ljuskedja. Egentligen vet jag inte varför jag skulle ha en gran i år när jag inte haft det sedan 2002! Min adventstake som min dotter hade haft med sig i september pajade också! Man kan bli sur ibland va?

Eftersom vi svenskar i Rethymno skulle ha knytkalas så inhandlades 2 julklappar på "1 Euro Shop". Vi hade kommit överens om att alla skulle ha med sig 2 julklappar var för 1 euro/st.

Jul i Rethymno



Dagen före julafton hade jag Bosse och Cina från Plakia här på jullunch och det va sååå himla trevligt! Bo kom alltså ner till Kreta igen lördagen före.

Julafton! Sol och +22 grader, sydvind! Helt i min smak, snön såg jag också men på behörigt avstånd på bergstopparna, fast jag är ju inte den som tycker att det ska finnas snö på julafton, men nu gjorde den det iaf.
På kvällen var det julfirande tillsammans med andra svenska Rethymnobor hos Ulpo, vi var 12-13 st. Louisa hade gjort julskinkan och lagt in sill. Jag bidrog med matjessill och lax...och skånsk senap, Git och Calle hade fixat glöggen och snapsen. Värdinnan hade köttbullar och korv och det fanns även rödbetssalad o ägghalvor. Det var jättetrevligt och inget saknades. Gott om julmat, julgran och julklappar. Julklappsutdelningen bland de vuxna gick till på så sätt att man la alla julklapparna på bordet och kastade tärning om dem. Om man fick en etta eller sexa fick man välja en julklapp. När man hade fått 2 fick man stå över så resten fick sina 2 också. Det var en verkligt trevlig kväll och den var inte ett dugg grekisk faktiskt!

I mellandagarna åt jag upp lutfisken som en väninna hade med sig i höstas. Åhhh, vad jag njöt, det var så gott så gott!!! Git hjälpte till att äta den, är ju kuligare när man har sällskap! Calle ville inte ha lutfisk så han fick nåt annat.

Nyårsafton
Ja, den firade vi hos Louisa, som hade gjort den godaste kycklinggryta jag nånsin ätit. Bland annat var det katrinplommon i, men receptet i övrigt vet jag inte förutom att den kokt länge i lergryta. Ja vi åt och hade trevligt, pratade och skrattade och det räcker långt en nyårsafton.

Rökförbudet
Nix, det funkade inte fullt ut. Man har iaf skjutit upp det, uppskov har getts efter massprotester från café- och barägare som menar att rökstoppet tillsammans med landets ekonomiska kris gör att man tvingas stänga sina ställen eftersom ingen kommer dit. Så nu röks det på som tidigare, iaf under vintern, vad som händer till sommaren återstår att se. Detta var Greklands fjärde försök på 10 år till ett rökstopp.

Ny bok utgiven
Många på Kalimera känner, eller iaf vet vem, Git i Rethymno är och alla ni som törstar efter vardagsliv i Grekland har chansen till ännu mer av den varan nu. Nu har tjejen nämligen skrivit en bok och den som är intresserad kan hitta den på rethymno.nu eller på vulkan.se.
Boken heter "2409 dagar i Rethymno".
- Man kan provläsa den på vulkan.se i PDF-format, men man kan så klart också köpa den, antingen som E-bok, pocket eller inbunden.
- Man kan också läsa hela boken på rethymno.nu, antingen gratis, eller om man så vill, donera en peng som går till kattmat och "Friends of animal". Jag har själv läst boken och jag skrattar hejdlöst åt allt dråpligt. Jag själv kommer naturligtvis att köpa boken inbunden och även ge mitt bidrag till katternas väl och ve.

Jag återkommer ganska snart om januari med kortare, men tätare mellan inläggen och då blir det också lite fler bilder än det var den här gången.

Yanna - passionär!

Svara med citat