Ämne: Besök!!
Visa ett inlägg
  #24  
Gammal 2010-11-07, 16:05
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Besök!!

Fortsättning med andra delen:
Scrolla ner en bit för att läsa första delen!

En del utflykter blev det i oktober.

Chania
Vi har verkligen träffat många kända och okända i oktober. För mig var Gunillas vänner okända tills vi åkte till Chania. Måndag den 11 oktober gjorde vi så första resan dit. Tog bussen från R till C och sedan vidare till Agia Marina för beachpary på Aminas bar som hade 10-årsjubileum. Beachparty var väl inte exakt vad det var, utan det var grillat på hennes strandbar. Det samlades många svenskar, helt eller delvis bosatta i Chaniaområdet.


Svensk-grekiska föreningen i Chania på Aminas bar

Det blev en mycket trevlig dag som avslutades hos JanC med fru som bodde i Kalamakis. Efter lite väntande på lokalbussen från Kalamaki till Chania hann vi med 20-bussen till R, där vi gick till Mesostrati och åt middag. Mesostrati är en mezetaverna som även är öppen på vintern, den ligger bakom "de fyra martyrernas kyrka". Samma kväll träffade vi Kalimerianen "Lugna gatan" på Galeros, han bor i Wien och vill flytta till medelhavsvärmen, men har inte bestämt sig för var ännu. Vännerna Calle och Git dök också upp på Galeros och gjorde oss sällskap. En dag bjöd vi hem G och C och Louisa på middag, tyvärr blev L sjuk, men G och C slöt upp. Gunilla hade fixat en kall fiskrätt som var jättegod.

Chania igen
Dessa fantastiska grekofiler, jag tänker då bl.a. på nya norska vännen Brith som var på 2 veckors semester i Chania och hyrde en lägenhet. Vi erbjöds att bo hos henne 2 nätter när vi var i Chania. Tack snälla Brith för din gästfrihet och det var så kul att äntligen få träffa dig! Lördag den 16 oktober var det alltså dax för en ny resa till Chania. Brith mötte oss på busshållplatsen i Chania och styrde stegen mot Doloma för lunch, sedan gick vi hem till Brith och installerade oss i ett av rummen. Det var en jättestor trea med stor balkong i ett vanligt hyreshus...eller..egentligen bostadsrätter/köpelägenheter. Efter det tog vi en promenad från Nea Chora till Gamla stan.

På vägen till Gamla stan såg vi en enorm Fikus Robusta, lägg märke till Gunilla som står vid stammen av fikusen!



I Gamla stan gick vi till supermysiga Galini vid strandpromenaden.


Från Galini tog vi en hel del bilder, detta är en av dem.

Efter Galini blev det en promenad och så småningom landade vi på ett gubbfik där vi beställde lite småplock och Ouzo.



Nu fick jag också träffa Kickie, lika trevlig och rolig i verkligheten som jag trodde.
Efter någon timme ville vi gå till en bar och det blev Inte så långt till den, närmare bestämt bara rakt över gränden där vi satt resten av kvällen och en bit in på natten. Väldigt trevligt och roligt!
På söndagen åkte vi till Kato Stalos och Kaffestugan för att vara med på svensk-grekiska föreningens höstmöte. Det var verkligen stor uppslutning, gissningsvis var vi ett 30-tal personer. Vi blev serverade fika, läsk, öl och kanelbullar, samt varmkorv. På mötet diskuterades flera aktiviteter, bl.a. julen och firandet av denna. Efter mötet åkte vi till Kalamaki där JanC med fru bor och där Gunilla förvarade sina saker sedan tidigare vintervistelser. Sakerna delades upp i olika högar...en hög till mig, en hög till julbasaren och en hög till JanC. Tack snälla rara goa Gunilla för de fina sakerna jag fick av dig. Om det skulle bli så att du behöver dessa saker någon gång så kommer du att få tillbaka dem. Inte ska du behöva köpa ny ugn och ny radio igen!! Nu hade vi rysligt mycket och tungt att kånka på, så det fick bli taxi till Chania och Brith. En liten balkongsittning då även Kickie kom blev det innan vi alla tre gick ut på nya äventyr i Chania. Efter en längre promenad hamnade vi så på en taverna som heter Mávro Próvato (svarta fåret) där vi åt meze...jättegott! Det regnade denna kväll, men det var inte kallt, så vi satt ute. Efter den goda mezen gick vi till Galini för en kvällsdrink.
Nästa dag åkte vi hem och det fick bli taxi till busstationen med de tunga sakerna. Även från busstationen i Rethymno blev det taxi sista biten hem till mig.

Till Vrisses och Filippos
Onsdag den 20 oktober är det dax för ännu en utflykt. Gunillas kompisar Berit och Hasse har ett hus i lantliga Filippos ovanför Vrisses och det var dit vi skulle. Alltså tog vi bussen till Vrisses där B och H hämtade upp oss med sin bil för vidare färd upp mot Filippos. Innan de kom gick vi runt och kollade hur Vrisses såg ut.


På det här cafét i Vrisses tog vi en paus.

Huset i Filippos var verkligen underbart! En ombyggd och renoverad ruin och såååå vackert omgjord till ett fullt fungerande hus med allt man behöver och med många fina detaljer. Vi åt lunch på en av deras altaner, tittade på utsikten och hade jättetrevligt.
När vi skulle åka hem var det lite knöligt med bussen. Flera åkte förbi och det kändes osäkert om någon skulle stanna, så B och H som körde oss till busshållplatsen stannade kvar tills det kom en buss som stannade. När vi kom hem till Rethymno gick vi till ett gubbfik som vi brukar gå till...vi kallar det för "Spiken" för det heter något liknande "Spiken och hästskon". Liten mezetallrik och en kanna vitt där innan vi gick hem.

Gunilla på egen utflykt till Chania.
Torsdag den 21 oktober har vi en "egendag". Gunilla ville åka till marknaden och Caffe Vaffe i Chania för att träffa sina kompisar. Jag utnyttjade min egendag till en fotopromenad i Rethymno.



Dessa 2 bilder är från Stadsparken, man kan faktiskt plocka apelsiner där!




På kvällen gick vi till "Olivduken" för att äta Papoutzakia och Stifado och det var såååå gott! Kvällen avslutades på Galero för sängfösaren.

Fortsättning kommer av del 3

Senast redigerad av Yanna den 2010-11-07 klockan 16:17.
Svara med citat