Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2010-08-13, 08:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Jag håller med Yanna om att man som (frisk) pensionär har ett väldigt bra liv här i Grekland. Man är van från ett helt liv att handskas klokt med pengar, så pensionen räcker. Man får ett gott bemötande från andra, TANTEN har ett riktigt högt status här i landet. Det är gott att kunna välja på olika sätt att tillbringa sina dagar och nätter. Vill ens barn och släktingar träffa en får de ta på sig besväret och kostnaderna...

Jag ser hur mina yngre kvinnliga vänner med barn hemma sliter, och är nöjd att den delen av livet är över.

Vad jag vill förmedla till Yanna och andra som har för avsikt att bosätta sig här är:
Lär dig mer av språket! Det är inte så svårt när man fått i sig ett par hundra ord att börja med!

Kolla med vänner och bekanta hur sjukvårdssystemet fungerar på din ort, så att du känner dig trygg den dag du vrickar fotleden eller behöver nån medicin!

Bjussa på dig själv och var inte rädd för skvallret, man måste inte delta men man slipper inte att bli omtalad. Som redan bedömd som en sån där konstig utlänning kan man kosta på sig att göra sånt som inte grekiska kvinnliga pensionärer gör, typ åka på utflykter ensam, sitta och läsa böcker på kafé, låta bli att baka , köpa med sig färdigmat hem, köra moped, ja, lite av varje.

Lyssna på lokal-TV, försök att läsa den lokala tidningen. Där finner man allt om lokala skandaler förutom information om sånt som händer -kultur, sport, ändringar .

Om du har konstnärliga talanger eller gillar att sjunga i kör , dansa, besöka kyrkor eller spela schack- säkert finns det någon förening att ansluta sig till. Det är inte lika vanligt som i Sverige att man får information om höstens kurser och så, man får forska själv.

Greker älskar att tala om för en hur man ska göra:"tha sou på egå ti tha kanis!" och det är bara att nicka och ta emot men sen gör man precis som man vill förstås, det där uttrycket är bara en artighetsfras.

Men avslöja nu: varför längtar du till oktober????
Svara med citat