Visa ett inlägg
  #17  
Gammal 2016-09-19, 17:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS del 4

Jag måste få börja dagens inlägg så här:

"Måtte detta aldrig ta slut!". Men det gör det naturligtvis och då kommer vi säkert att vara jättenöjda med vår resa och glada att komma hem och träffa nära och kära. Men vad jag försöker säga är bara, för att använda Arnes ord, "Vi trivas något så alldeles förträffligt här!"

Jo Janne, det du citerar ovan var ett av flera saker som tilltalade oss i beskrivningen av ön. Det skulle också kunna stämma för sköna dagar på Tilos som vi också gillar. Skillnaden är ändå påtaglig. Vi älskade våra dagar på Tilos och kan absolut tänka oss att återvända. Men vi vet också att för lång vistelse där skulle vara förenat med risk för lappsjuka för oss.

Här lever vi också i underbar småskalighet som kan vara precis så som du beskriver den. Den liknar i stora delar våra dagar. Men vi vill då och då göra lite mera. Framför allt jag, men ibland också Birgit. Och just därför passar Leros så väldigt bra för oss.

Efter någon dag här tog vi tillsammans en promenad från vårt boende i Panteli, c:a 1-2 km med lite uppförsbacke till Platanos. Det är en riktig vardagsby där några gator på toppen av en backe strålar samman i en liten rondell som kantas av ett "rådhus?", en bankomat och två "gubbafik". I gatan upp från Panteli finns också närmsta bageri och riktiga supermarket. På förmiddagen sitter gubbarna på det ena fiket, som har skugga då, och på eftermiddagen på det andra som då ligger i skugga. Det är i princip hela byn. Nja inte riktigt kanske. Det finns så klart en del bostadshus i gatorna som strålar samman i rondellen. Och en av gatorna sluttar också kraftigt nedåt.

Den vägen travade vi vidare på. Passerade en skola där ungarna (i alla åldrar!!!) spelade boll och hade kul. Backen slutade i en T-korsning vid vattnet i Agia Marina där vi landade med båten när vi kom. Vi valde att ta vänster och promenera ytterligare c:a 2 km till Alinda.

Våra förväntningar på Alinda som turistort med ganska fin och lång strand och med, såvitt vi vet, öns enda charterboenden kom lite på skam. Att för oss överväga att bo där istället för i Panteli finns inte på kartan. Vi gick längs stranden fram till Alinda Hotel, och så långt kändes stranden ganska risig och tråkig. Men det hindrade inte att vi efter c:a 4 km promenad slog oss ner i Hotel Alindas strandbar och avnjöt en vin/ouzo-Meze och njöt av utsikten över bukten innan vi anträdde promenaden tillbaka till Panteli.

Det här var första exemplet på det som tillsammans med den trivsamma bystranden gör att vi trivs så bra här. Nämligen en ö med liten yta som är ganska tättbefolkad. Det ger möjlighet för oss, ibland tillsammans och ibland för mig ensam när Birgit njuter ensam på stranden, att med de korta avstånden ströva mellan och i byarna medan det grekiska vardagslivet hela tiden pågår runt omkring oss. Härligt!!!!

Fortsättning följer ......

Masse
Från något mulen men behagligt varm "After Beach" på terassen
Svara med citat