Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2005-02-21, 16:08
bengtv bengtv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 78
Standard Sv: Sydkusten/Plakias

Självklart skall jag försöka beskriva Plakias så som jag och min sambo upplever orten.
Plakias blev för oss kärlek vid första ögonkastet. Jättefina stränder.
Den stora inne i staden är lite grovkornig sandstrand med en finkornig del i ena änden. Den delen är en nudistdel. Utanför byn finns flera olika stränder.
Alla har gemensamt att det är grovkornig sandstrand. Amoudi beach och micro amoudi beach är två små stränder som huvudsakligen är nudist.
Byn har hur många tavernor som helst. Vi har inte varit missnöjda på någon.
Det finns slaktare bagare och en (flera) jättefina mataffärer i byn. Turismen som finns är huvudsakligen engelsk och från mellaneuropa inga nordbor (nästan)
Om ni åker i september så har dom något som kallas "turistens dag". Då bjuder dom på hur mycket mat och dryck som helst en hel kväll. Dessutom dansuppvisningar och musik. Vi har varit med två ggr. Jättetrevligt, Hela torget är uppdukat. Allt gratis.
Priserna i Plakias är betydligt billigare än på norra Kreta. Ex. så betalade vi mellan 1,5 - 2 euro för en öl i Plakias och 3 euro i Rethymnon.
Landskapet runt omkring är mäktigt. Lägg Åre ute vid havet så förstår du hur
mäktigt det är. (Nästan lika vackert som i Höga Kusten).
Vi har alltid bott på ett litet lghhotell som heter Villa ioanna. Priset för en fin lgh är 20 euro om man stannar några dygn. Där väcks du utav en vacker tupp på morgonen. Valnötterna till jul plockar du från den lilla uteplatsen på baksidan. Stället kan varmt rekommenderas.
Det finns även fina helt oförstörda byar runt omkring. Lefkogia är min lilla favorit. Där har livet stått stilla de sista 30 åren.
Jag har också läst att det skall blåsa häftigt i Plakias. Det har inte vi upplevt under våra 4 veckor. Vi har alltid åkt slutet av september och början av oktober.
Om du funderar över något mera så skriv så skall jag försöka svara på dina frågor.
I år blir det Naxos för oss. Vi börjar med Mamma Mia den 17/9 och åker direkt till Naxos den 19/9.
Bengt