Visa ett inlägg
  #28  
Gammal 2020-07-06, 15:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Re: Sv: Inga resor till Grekland fram till 15 juli

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Får Grekland Nada?
Tror inte maten importeras. Uppge gärna din källa.
Jag har ingen för att det inte är så.

Luftfartsverket får landningsavgifter
Planet skall tankas, köper bränsle
Personal på flygplatsen får jobb
Busschaufförer får jobb
Ok, du har rätt i att transporten till och från AI-ställen genererar kulor och arbetskraft. Men i övrigt är det ytterst lite och i slutändan är det rena dödsstöten, för de orter som väljer att släppa in detta koncept. Idéen är i sig god, med att allt är förbetalt och man är "skyddad", på sin resort från kriminalitet (hallå, vi talar Grekland här) och annat intrång. Men, faktum kvarstår. De bidrar inte till något bra i slutändan.

Det här med att maten importeras, har jag en källa på, då jag läst det i en engelsk nyhetsartikel. Ska se om jag kan rota fram den. På det aktuella AI-stället, som ägdes av en rysk oligark, importerades all mat från Ukraina. Tror det var på Kreta faktiskt.

På denna blogg talas det om hur AI förstört områden på Rhodos. "Familjeäga tavernor, små butiker, biluthyrare och andra har försvunnit på bara fem år. Det som tidigare var en livlig lokal ekonomi har förvandlats till ett sorgligt ingenmansland". De skriver också att "Det är svårt att se vad de bidrar med utöver påhittade 'Greek Nights' och arbete åt bussförare och researrangörer"

Och det är ju inte bara i Grekland. Det är samma koncept världen över. Här skrivs det om AI-områden på Teneriffa, som i princip dödat en hel stad, samt att man varnar för att Cypern kommer gå samma öde till mötes om de inte sätter stopp för detta. "Billig invandrad arbetskraft, med usla anställningsvillkor. Dålig engelska och ingen lokal kunskap. Inte heller någon kunskap om grekisk eller cypriotisk heller, ger ingen bra bild. De pengar som dessa människor tjänar kommer heller inte tillbaka till den lokala ekonomin"

Här finns en annan artikel, där konceptet kritiskt utvärderas.

Jag säger dock inte att det inte får finnas, men det får ju inte utarma den lokala ekonomin. Bygg då hellre dessa semesterorter på öde ställen, där det ändå inte finns något annat. De som reser dit, bryr sig ändå inte om att de är i Spanien, Grekland eller Karibien.

Sorry för OT, men vi måste få upp ögonen för hållbart resande.

/Netwolf
Svara med citat