Visa ett inlägg
  #12  
Gammal 2020-08-31, 18:02
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Öluffa eller Bo in sig?

Båtluffa alla dagar i veckan utom söndag då vår bonusvecka som vi unnat oss de sista 10 åren (förutom 2014 då vi istället var 14 dagar i Kalifornien och Nevada) går till en ö med direktflyg för att spara tid. Nu senast till Kreta hade vi enbart flygstol och bokade allt annat själva. Hittade ett kanonboende vilket gör att vi har ännu ett återvändarställe...

När vi båtluffar är det ultimata med 5 - 6 dagar på varje ö men det styrs ju av båttider och hur det går att tråckla ihop olika öar. Ibland krävs ett båtbyte någonstans och ibland får det räcka med 4 nätter. Vi är i regel iväg 23 dagar, d v s man har en utrese- och en hemresedag och däremellan tre veckor att fördela. Den här sommaren blev det dock "bara" tre öar men det fanns ju färre båtar att ta sig runt med samt gick det endast två färjor i veckan till Evdilos. Tro inte att Blue Star hade spritt ut dem lite, nej, de gick så klart tisdag och torsdag.

Packa upp gör vi aldrig helt, möjligtvis hängs något plagg in i garderoben, men för den skull har vi inget problem med att boa in oss . Det gäller att jag tar fotona av vårt boende ganska direkt efter att vi har anlänt för det tar inte lång tid förrän vi har prylar överallt.

Lite trendbrott på senaste tiden är dessa:

Jag har slutat att använda ryggsäck och har istället en duffelbag från Eastpak. Då slipper Hr Celbe höra att jag beklagar mig över hur tung min rygga är . Han kör dock vidare med rygga än så länge och det hade väl jag velat göra också egentligen (men packa lätt är INTE min styrka).

Köpte ny mobil i våras vilket innebär att jag för första gången har fler foton i mobilen än i kameran. Har inte riktigt bestämt mig om jag är nöjd med bildkvalitén i mobilen eller ej, saknar mest att zoomen är mycket bättre i vanliga kameran (men ibland blir jag så trött på att den väger en del och tar plats, har tillräckligt med grejer med ändå i strandväskan).

Vi har inte haft bastmattor! 49 resor till Grekland varav 24 på luffen har inneburit nästan lika många inköp av sådana. Men förra sommaren på Skiathos hittade jag äntligen sådana här tunna underlag som grekerna själva använder och de är så smidiga eftersom man bara viker ihop dem och stoppar ner i väskan. Ångrar så klart att jag inte köpte fler men de ser ut att hålla bra. Dock saknar vi då ett verktyg för att fösa ut eventuella kackerlackor .

Jag förstår att vän av ordning undrar hur många semesterdagar vi har... men vi är båda verksamma inom en bransch där övertid är ofrånkomligt under en viss tid på året, så svaret är kompledigt!

Celbe
Svara med citat