Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2005-04-26, 09:35
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Væxla hemma eller på Kreta?

Det verkar som det skiljer mycket även mellan bankerna, jag gick just in och kollade på mina (östgötabankens) kortregler och där står uttryckligen "uttagsavgift tillämpas ej". Vi jämförde efter resan i höstas på kontoutdraget vad det kostade att köpa euro på Forex/Arlanda, med samma kort, (ett vanligt bankkort med Mastercardkoppling) och vad det kostade att ta ut i ATM på Kalymnos. ATM hade bättre kurs på euron och ingen växlings eller annan avgift.

EU-direktivet kanske säger att det inte får skilja i avgift mellan länderna ?
Har Din bank 2% uttagsavgift hemma så kan Du ha det i grekland oxå??
Det skulle ju kunna förklara hur vi slipper detta.

Jag läste i nå´n resetidning ganska nyligen om två familjer som varit på greklandssemester. Bägge betalade mycket med kort och slutsumman var någorlunda lika. Det ena kortet blev dock 900:- dyrare pga att eurokursen sattes när fakturan skrevs, en månad efter hemkomst. Det andra kortet hade dagskurs vid köptillfällena.

Jag gillar ATM på semestern, skulle olyckan vara framme och plånboken borta så är det inte så mycket kontanter förlorat, och kortet går att spärra. Dessutom är ju vi inte borta längre än max tre veckor så hur vi än gör blir det ju inga jättepengar om kursen ändras under resan. Dessutom får jag koll på saldot.

Till Sandra: Gå in på din bank och kolla dina villkor om Du vill vara säker.
Eller som Tarzan sa: It´s a bloody jungle out there!

Överkurs: Finansinspektionens rapport i detta ämne


//PO
- 128 dagar, 21 timmar, 32 minuter, 30 sekunder...

Senast redigerad av PO den 2005-04-26 klockan 10:29. Anledning: Tillägg
Svara med citat