Ämne: Jordbävning
Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2021-07-13, 19:50
Susies avatar
Susie Susie är uppkopplad nu
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Jordbävning

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag har lyckligtvis aldrig upplevt en jordbävning.

Däremot så var det en meteor som slog ned ett par mil från oss i vintras och då skakade hela huset till.
/Netwolf


Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Man kan laste ned gratis app som varsler jordskjelv - søk eventuelt med ordene earthquake detector. En slik app bruker flere i familien vår, uansett hvor i verden de er. - Hellas har forøvrig en side som gir konkret info om hva man bør/ikke bør gjøre ved jordskjelv; civilprotection.gr. -
Tak for gode tips

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jag har varit med om två jordbävningar. Den första märkte jag knappt. Riitta och jag satt i bussen på väg från Syntagma mot flygplatsen när allting skakade till. Jag tänkte bara att det var en dålig bit vägbana vi hade åkt på, men när vi kom fram pratade alla om jordbävningen.
Karin
Sådan en tanke får man i første omgang. Vi er heldigvis ikke vant til jordbävningar og derfor tænkte jeg som dig, at der måtte være en mere “logisk” forklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Jag har också varit med om (mindre) jordbävningar vid 2 tillfällen i Grekland.
Första gången var på Samos (Phytagorion), för ca 10 år sedan. Samma dygn pågick ett kraftigt oväder och först förstod jag inte riktigt. Men sängen skakade ordentligt och personalen samlade oss i receptionen. Någon utrymning behövdes aldrig.
Senast hände det, för bara några år sedan, vid flygplatsen utanför Aten. Då vaknade jag av skalvet (trots synbart stabil byggnad) och min reflex var "inte åka hiss", tror jag bodde på vån 6 el 7. När jag kom ut ur mitt rum fick jag ganska snabbt lugnande besked!
// Maria
Hurra for lugnande besked!

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
På Rhodos i mitten av 90-talet. Jag stod och diskade och trodde att jag drabbades av plötslig yrsel. När jag vände mig om, fick jag se att kristallkronan i taket gungade. Det var allt. Men en synnerligen olustig känsla.
Men en synnerligen olustig känsla er det!
Svara med citat