Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2013-06-25, 10:59
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Vandring E4:an utgångspunkt: Kissamos

För en "nybörjare" på Kreta kan nämnas att berggrunden och naturen här är helt annorlunda än i svenska fjällen, det är bl.a. porös kalksten med mycket sprickor, grottor, sten och vassa klippor som är mycket tröttsamma att gå på, varför kängor alltid är att anbefalla. (På mycket hög höjd finns även djupa hål, som kan bestå av över 100m djupa schakt, där människor har försvunnit som gått vid dålig sikt och när det är snö.)
Med tanke på att vägen - även inte alltid E4 - kan har rasat , är kängor bra för att få bra fäste. Det är väldigt lätt att felbedöma tidsåtgång och kvalité på vandringsleden, brukar jag inte boka boende i förväg. I lördags gjorde jag dock ett misstag, allt var fullt, därför att grekiska familjer vill bo på hotell på midsommarhelgen, och många har tydligen råd trots den ekonomiska krisen.
Gå in på bokaffärer (i Chania i hamnen) och undersök all tillgänglig litteratur och kartor. Och många som vandrat spännande och vackra vägar på Kreta har lagt ut bilder och beskrivningar på internet. Det är alltid bra att börja med välkända och enklare vandringar som finns bra beskrivningar av.
Kartorna kan se tydliga ut , men är ofta missvisande, studera även satellitbilder , det gäller att bilda sin egen uppfattning, jämföra olika källor, och prova sig fram.
I lördags fick jag en tankeställare när det gäller dom sk. "fuskböckerna", därför att jag själv gick fel på ett ställe,där det var mycket brant, och fick återvända, medan ett norskt par , som jag pratade med, som gick före mig hittade sista biten till toppen tack var en bok dom hade köpt. I början hjälpte jag dom dock att hitta vägen eftersom jag gått där förr.
Fortfarande är hettan inte så stor, och det går ganska lätt att vandra, men solskydd är ett måste, både parasoll och hatt kommer bli nödvändigt om jag ska gå ut på Rodopou-halvön till Diktynna längt ute på udden, som varit min dröm länge :-) Där det inte finns ett träd som skänker skugga och övernattning kan bli nödvändigt. Tält är knappast någon mening med, men gärna en tagelmadrass och en stor huvudkudde :-), så att det går att slockna åtminstone en kort stund :-)
Svara med citat