Visa ett inlägg
  #29  
Gammal 2011-07-04, 22:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Et lite stykke Norge...

De siste bildene i tråden kommer fra øya AUKRA utenfor Molde, der har reisefølget vårt, min tante, familie vi skulle besøke, Arne og jeg hadde ikke vært der før
Et kvarters kjøretur fra byen, så var vi på ferjeleiet, båtturen over tok vel omtrent like lang tid, 15 - 20 min :



Tilbakeblikk til ferjeleiet:



Vi nærmer oss Aukra, litt av bebyggelsen:



Så e r vi på Aukra, derfra hadde vi mange fine vyer :



Vi hadde lagt inn tid til å se oss omkring/kjøre litt på Aukra ( ikke bare gå på besøk), her er vi på Småge ferjeleie, derfra går det båt til flere små øyer, bl a til ONA. Om dere er "snille" ser dere Ona fyr som en hvit prikk midt i bildet Ona er Norges sørligste og minste fiskevær som fortsatt er i drift. Det er 30 fastboende på øya, men mange fraflyttede hus. I ferietiden øker folketallet, da kommer de fraflyttede tilbake + fhv mange turister, det finnes rom/hus tilleie der ute.



Da vi kjørte videre fra Småge, dukket dette "synet" opp etter få minutter, det måtte bli et fotostopp
- et av mine favorittbilder, jeg skulle gjerne blitt værende der en tid :



Andre steder ser man gjennom myke landskap over havet til små byer på fastlandet :





- det er fiskebruk og industri:



- og landbruk, kuer i grønne enger er trivelig :



Men at Aukra har fått ta del i oljeeventyret er det som har hatt størst betydning, fra å ha vært en fhv fattig kommune er Aukra, med sine ca 3000 innbyggere en rik kommune med mange arbeidsplasser i dag.
Naturgassen fra Ormen Lange feltet tas i land på Aukra, og sendes herfra videre til England og andre land i Europa :



Men opprinnelig er det fiske som har vært hovednæringa her og på øyene utover i det værharde havgapet. At det har gått menneskeliv har vært uunngåelig. Her er en vakker plass med et minnesmerke etter et forlis :





Vi reiste fra Molde tilbake til Åndalsnes dagen etter besøket på Aukra
Om det hadde vært sol og fint vær er det en flott tur hjem å kjøre opp Trollstigen og over til Ørnevegen og så komme ned i vakre Geiranger, og derfra kjøre videre over til Gudbrandsdalen

Men denne regntunge dagen valgte vi å kjøre raskeste vei, den vi kom.

- vi tok noen avstikkere på Åndalsnes, jeg ble glad for å se igjen denne lille hytta, som nesten druknet i landskapet, den har hatt tilknytning til familien vår :




Vi tok en kaffepause på den h e l t nyåpnede kafeen ved Trollveggen.
Selve Trollveggen så vi ikke så mye av denne gangen, skodda hang tung, men inne på den nye kafeen og turistbutikken var det veldig lyst og ... moderne....





Takk til dere som har fulgt med i tråden

Kari
Svara med citat