Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2011-06-28, 00:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Et lite stykke Norge...

Feriene våre tilbringer vi aller h e l s t i H e l l a s, slik har det vært i mange år
Alt for sjelden har vi reist i vårt eget land, men forrige uke hadde vi s t o r glede av å kjøre gjennom Gudbrandsdalen, ned Romsdalen til Åndalsnes og videre til Sunnmøre/ Ålesund, tilbake til Romsdalen /Molde /Aukra tilbake til Åndalsnes og hjem
Jeg tenkte å dele noen bilder med dere :

Selv om det er mange fine fotomotiver oppover Gudbrandsdalen tok jeg ingen bilder før vi nærmet oss den delen av turen jeg gledet meg mest til, turen fra Lesja/Bjorli og ned Romsdalen til Åndalsnes, den har jeg kjørt en del ganger, men det var mange år siden sist :


Elvene møtes, foreløpig er det blikk stille :



Det forandret seg fort da vi fulgte Rauma nedover:



Her er Jora Jernbanebru, en av fire steinhvelvbruer som krysser elva på Raumabanen. Høyden ned til elva er 37 meter, spennet i det største hvelvet er 54 meter, brua er 85 meter lang og det tok 7 år å bygge den, 1912 - 1919.
Min Bestefar var lokomotivfører på Raumabanen


Vi tok en avstikker fra hovedveien og oppover langs Sagelva mot Brøste, der tok vi en titt på turistattraksjonen Sagelva Vasskraftverk.
Der har de rekonstruert Brøstsaga til slik den var i 1934, her ei vanndrevet sirkelsag med undervannshjul :



Sagelva litt høyere opp :


Her var det både fosser og stryk, hvilken k r a f t :





Her en av de gamle Brøstegardene :


Så er vi tilbake til hovedveien og hovedelva, Rauma :





Litt lenger ned var elva mye roligere :



Det finnes små sandstrender langs bredden, men... å b a d e tenkte jeg ikke på :







Å kjøre strekningen med tog må være en enda større naturopplevelse!



Fjellene kom tettere og tettere på, husene blir små, snø og små og større fosser var det overalt.


Nå nærmer vi oss Åndalsnes, stedet her heter Horgheim :





Og dette er Verma stasjon :


Trollveggen :



Samme elva? Stille og vakker, tidligere har den vært vilter og vakker :



Så er vi kommet fram til første mål for turen, Åndalsnes



Kanskje noen vil være med videre

Senast redigerad av kari den 2011-06-28 klockan 00:33. Anledning: Hadde glemt å sette inn det siste bildet ;-)
Svara med citat