Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2019-07-07, 06:59
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Greklands problem

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Förut har han sagt till mig att det är skatt som han själv betalat in under alla år...Man blir utlovad en pension...
………..
Mitt första inlägg skrev jag för att jag ville förklara varför folk inte föder fler barn i Grekland, för det kan finnas människor som tycker det är intressant att läsa om detta. Och att det är mycket nödvändigt att grekiska staten prioriterar detta problem och börjar göra något åt saken, det är väsentligt för dess överlevnad. Hur de ska ha råd kan jag inte veta och bryr mig inte, det måste göras. Men problemet sopas bara under mattan.
Och jag avslutar mitt deltagande i debatten med följande:
1) Det låga barnafödandet i Grekland är en "symptom" på någon "sjukdom", d v s det osäkra ekonomiska läget, och så kommer det att förbli under minst ytterligare ett decennium, förmodligen två decennier. Det tar tid att städa upp efter flera decennier av misskötsel. Den grekiska statskassan är tom och det finns inga pengar för reformer, t ex förbättrade villkor för barn. Jag förstår, det låter fasansfullt! Man kan naturligtvis låna pengar.
2) Info: genomsnittlig total pension i Sverige FÖRE (!) skatt ligger omkring 17 000 SEK (c.a. 1 700 €), men för hundratusentals svenskar ligger det mellan 10 000 - 15 000 SEK (1 000 - 1 500 €), FÖRE (!) skatt. Det är den nivån den svenska statskassan har råd med. Svenska staten kan naturligtvis att låna pengar och dubblera pensionen . Utöver det får man fixa själv (privata tjänstepensioner, fonder, försäkringar av olika slag, etc).
3) Utbetalning av pensioner har inget och göra med att man blivit "utlovad", det handlar om vad statskassan har råd med (Och det är just DETTA som de allra flesta grekerna ännu inte förstått!). Men framförallt hur pensionssystemet är uppbyggt. Det grekiska pensionssystemet (jag är inte säker på att det fanns något seriöst pensionssystem i Grekland) var uppenbarligen felkonstruerat, och så till den grad att den grekiska staten lånade pengar för att upprätthålla "pensionssystemet" (det blev underskott varje år!). Så, Louisa, din fars och svärfars tidigare pensioner (och alla grekers pensioner) har subventionerats med lånade pengar eftersom pensionssystemet var felkonstruerat.
Hade Sverige inte lagt om sitt pensionssystem i början av 90-talet, då hade Staten behövt låna enormt mycket pengar för att upprätthålla det gamla 50-talets pensionssystem. Och då hade Staten hamnat i samma situation som Grekland.
Och hör och häpna, det finns svenska ekonomer som varnar för att nuvarande pensionssystem inte håller i längden!

Senast redigerad av RobEri den 2019-07-07 klockan 07:19.
Svara med citat