Visa ett inlägg
  #66  
Gammal 2011-06-12, 18:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Då får vi vara överens om att vi inte är riktigt överens i sättet att se på just detta. Jag ser det nog ur en mer negativ synvinkel än du? Det innebär INTE att min är riktigare eller mer realistsk på något sätt! Tvärtom hoppas jag att du har mer rätt än jag...

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det jag vänder mig emot är domedagsprofetior om fullständig kollaps för civilisationen i Grekland. /...som beskriver ett extremt ekonomiskt/politiskt scenario. Sedan försöker man göra just den åsikten till sanning.
JAG uppfattar det inte riktigt så. Men visst är det ett "värsta" scenario som beskrivs. Det håller jag med om. Men även värsta scenarion kan inträffa...

JAG tror att mycket nu hänger på att Grekland verkligen börjar uppfylla de krav som ställts. Och att alla, både politiker och befolkning, ställer upp på reformerna. Annars kan inte EU m fl fortsätta pumpa in pengar i Grekland! Och då infinner sig kollapsen som på beställning.

Då går bankerna omkull och folk förlorar sina besparingar. Och desperata människor begår desperata handlingar... Då blir det oroligt.

Citat:
...att det kan handla om allt från att ett land inte klarar sina betalningar och får lindringar i räntor och amorteringstider till att man helt eller delvis skriver av skulderna.
Det har jag också skrivit tidigare och jag tror det är det är det troligaste scenariot. Det blir ju också i slutändan det bästa...

Citat:
Man ser också gemensamt till att det inte blir en kollaps i bank- och betalningssystem. Detta är vad jag tror och alltså långt ifrån de värsta domedagsprofetiorna.
Det är vad jag hoppas. Men man kan inte helt bortse från risken att det går fel någonstans... Jag är väl mer pessimist där än du?

Citat:
...det blir vatten och bröd och nudlar och stenhårt arbete för att klara livhanken.
Det kommer att dröja länge innan vi ser en överviktig Grek igen... För även om det är tufft nu kommer det att bli ännu värre innan det blir bättre.

Jag hoppas naturligvis också att det löser sig! Jag är inte helt hopplös. Men jag försöker i alla lägen att se hela bilden. Och i den finns idag tyvärr även ett "värsta" scenario. Och man kan inte helt bortse från det. Hur gärna man än vill.

Jag fick nyss ett meddelande från en annan god Kalimerianvän. Vederbörande får inte hem sina innestående pengar till Sverige från sin Grekiska bank. Och det Grekiska Visa-kortet är spärrat... Och ingen hjälp fås av den Grekiska banken. De har för mycket att göra sägs det.

Det behöver ju inte ha något med krisen att göra. Men fan vet...

Peter