Visa ett inlägg
  #6  
Gammal 2009-10-01, 12:56
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag ger aldrig pengar till tiggare, av två skäl:

* jag mår så jäkla dåligt av att se dem att jag inte orkar, jag tittar bort.
Jag håller med dig. Visst är det jobbigt! Det gör ont, speciellt om det är äldre handikappade personer och spädbarn.

Citat:
Däremot lyssnar jag aldrig på historier som "mamma och barn tigger medan pappa sitter i mercedes runt hörnet". Eller, som det du hört nekjam, att de byter om innan de kommer ner till hamnen.
Tyvärr måste jag berätta att jag sett detta (inte mercedesen). Småpojkar som stoppade sina "dyra" nike-kläder i plastpåsar på väg ner till stan. Jag såg också lokalbefolkning som skällde på dom! Gissa om vi blev förvånade när dom dök upp i sin nya mundering för att tigga vid tavernan vi åt på den kvällen.

En annan gång såg jag en ganska ung kvinna med ett "sovande" barn på armen. Hon gick runt bland borden och tiggde. Vi hade parkerat bilen på en bakgata och när vi skulle åka iväg så fick vi syn på henne igen. Hon hade gömt sin barnvagn i en gränd. Den barnvagnen var dyrare än någon av de barnvagnar mina barn legat i.

Detta är tyvärr inga skrönor. Jag tycker att det är förfärligt att människor behöver tigga. Ännu värre om andra skor sig på deras bekostnad. Och allra värst när dom drar in spädbarn i det hela. Man behöver ju inte tro på allt man ser men dessa två händelser har fått mig att fundera över hur illa ställt vissa har det egentligen. Men jag har ju inte gått i deras skor...........
Svara med citat