Visa ett inlägg
  #130  
Gammal 2018-06-18, 13:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Hemkommen till ett vackert Sverige. Resan gick bra. Vi utsattes dock för ett marathonlopp på Athens flygplats. Norwegian och även andra flyg hade förpassats kilometervis bort. Vi gick, åkte rulltrappa, gick, åkte rulltrappa och så vidare. Till slut hamnade vi i en säkerhetskontroll, sedan åkte hiss och till slut började gate 37 skönjas. Tur att vi var ute i god tid (mitt förslag).

Vill även berätta lite mer om Fourni, för er som känner till ön och människorna där.
Den trevliga vithårige mysgubben (som vi kallar borgmästaren), som går och pratar med turister och umgås med befolkningen har tydligen fått en stroke. Han transporteras ner med bilen från det hotell han äger varje dag. Sitter på det vi kallar "corner" i tre timmar. Sedan kommer bilen och hämtar honom. Kan inte gå några sreg själv. Vi tycker det är så sorgligt, han var ju så alert i oktober.

Annas minimarket, som någon annan tog över för ett par år sedan verkar nu ha stängt helt. Det var hos Anna som Cia brukade bo.

Costa Reli var ett bra hotell och prisvärt. 27 Euro och då hade vi två balkonger. Men Toula är ändå vassare då man har (om man bokat det) en inbyggd balkong med utsikt mot havet. Sedan kan man även sitta på andra sidan.

I övrigt har det inte hänt så mycket, förutom dödsfallet och begravningen vi såg. Han jobbade på "corner" och bara föll ihop en morgon. Hela ön sörjde honom.

Miltos fortsätter fiska och har tavernan som sidojobb. Jenny och Nikos är sig lika och Hassan jobbar kvar.

Avslutar med två bilder. Jag fick en t-shirt av Jenny, då jag hade lindat ögonen över den t-shirt Hassan hade en dag. Vi skulle bli ett färgglatt par!

Birgitta.





Svara med citat