Ämne: Strejker
Visa ett inlägg
  #53  
Gammal 2011-06-28, 21:33
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Strejker

Vi såg en liten demonstration i Chania på bussen på väg till flyget. Nu var det visserligen på kvällen, vid halvtiotiden, men det såg lugnt och städat ut. Det var i söndags kväll, hur det är idag vet jag då inte.

Nej, det är svårt att känna sympati. Jag gjorde det mer innan jag var nere, då tänkte jag att Grekland och Island var jämförbart, med att de stora pengarna slarvats bort av de stora hajarna.
Men så är det ju inte i det här fallet. Här är det de jättelika stimmen småfisk - de vanliga människorna. Kort mottages ej i affärer - genererar kvitto. Kvitto på solstol och parasoll? - skulle inte tro det du. Min bekant var mycket nöjd med fjolårets olivskörd, femtusen € på en månad. Skattat? Skulle inte tro det du... Och så där håller det ju på. En gäst på hotellet berättade att han på rent jäkelskap bett om kvitto för de 8€ han betalade per dygn för AC:n och fick till svar att kvittoblocken var slut, men att det skulle komma nya i övermorgon och bla bla bla.

Min sympati för de grekiska protestanterna är nere på noll. Visst, det kommer att drabba vissa hårt, men några "oskyldiga" i just det här fallet tror jag knappast finns. Skattesmitning måste vara någon form av grekisk nationalsport.

Och ändå älskar jag dem. Förbannat med...
Svara med citat