Ämne: Torsdag 7/6
Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2007-06-07, 08:51
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Torsdag 7/6

Torsdag 7/6


En ny dag har randats efter nattens åskväder och just nu är det klarblå himmel ute och varmt igen. Tempen är 25° inne och 25,6° ute så det är ganska behagligt fukten är efter natten
74 % barometern har säkert gjort ett glädjevarv. Nyheterna igår lovade regn idag, men det verkar inte stämma det minsta.


Idag ska jag följa med till Agia Marina, det är inte lätt att hålla sig hemma nu för tiden. 11.00 kommer min skjuts hit för hämtning. Massor av erbjudanden hela tiden om att åka hit eller dit. Nu för tiden får jag lov att gå upp till Nea Kydonia tack vare att jag går så bra. Förr blev jag hämtad vid grinden utanför huset och det är bara tio meter att gå. Nu är det två hundra meter att promenera, men jag ser det som en uppvärmning. Det blir inte så mycket tid att skriva längre för jag måste ju leva själv också. Bokskrivandet har fått ta sig en paus och det verkar kommunalarbetarna ha gjort också. De har påbörjat en hel massa saker men det finns aldrig en gubbe där.


Jag läste PT i morse om nationaldagen och dess firande o var tvungen att göra ett klipp.

”När det gäller synen på flyktingar och invandrare kan attityderna endast förändras genom opinionsbildning och politisk mobilisering. Då handlar det om att bryta upp gamla mönster och öppna för nya tankar. Ingen ska hamna vid sidan om samhället bara för att den inte har ett Svensson-namn.

Högerextremismen i Sverige har tyvärr blivit mer än en marginell företeelse. Den måste tas på största allvar. Inte minst efter valet 2006, där Sverigedemokrater och representanter för andra ytterlighetsriktningar på högerkanten ploppa fram i framförallt kommunfullmäktigevalet.

Redan i valet 2002 lyckades Sverigedemokraterna få representanter i en rad fullmäktigeförsamlingar. Valet 2006 blev ytterligare en framgång. På tur väntar kanske riksdagsplatser 2010. Förskräckande.


Kenneth Jonsgården PT”


På datorn kan jag skriva mitt namn på grekiska men inte för hand Θλφ Βιμαν blir det i burken. Är det samma svängningar i politiken här i Grekland?
Jag har i alla fall aldrig märkt något av diskriminering för att jag är ”utlänning” som jag i själva verket är. Eller invandrare och nygrek som man också kan säga. Jag vet inte ens om det finns några extrema högerpartier här nere. Någon som läser detta kan ju kommentera och upplysa mig. Det skulle vara mycket intressant att få veta.


I och med att jag kommer att vara borta hela dagen och kvällen blir det att jag skickar upp det här tidigt. Jag är fortfarande mätt efter lunchen och efterrätten igår. Det är mitt bekymmer, när jag väl äter så är det ordentligt. Får väl lov att banta till vintern. Nu sticker jag iväg för att handla o byta film innan Inga Lill kommer.

Uffe