Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2011-05-07, 19:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hva ville du gjort?

Det var ju nästan lite festligt att de satt i sammanträde samtidigt som jag skrev mitt inlägg... Jag hade ingen aning.

Samma artikel stod i Expressen idag. Och man avvisar bägge alternativen jag beskrev. Samtidigt kan inte EU idag säga att man överväger att skriva ner Greklands lån. Det är helt omöjligt för då hade hela bankvärlden inom EU fått stora skälvan och nästa kris hade infunnit sig på ett par timmar... För att inte säga minuter...

Men vi vet ju att det som sägs i maktens korridorer kan ändras dag för dag... Jag tror fortfarande att man kommer att skriva ner Greklands lån om 1.5 - 2 år. Oavsett vad man sade igår. Det är nog oundvikligt... För då är ekonomin i Europa stabil igen och det kommer inte att påverka systemet fullt så mycket som det skulle göra idag. Det skulle innebära en ordentlig "dipp" men inte fullt lika allvarlig som om det inträffade idag.

Men om man inte tillåter nedskrivning av lånen, eller låter Grekland gå ur Euro-sammarbetet, så kommer det att bli väldigt stora problem i Grekland. Då tvingar EU Grekland att lösa detta internt... Vilket i och för sig inte är helt fel! De har själva ställt till skiten. Lös det nu då...! Ni ljög och bluffade och hade hybris! Skyll er själva för den situation ni satt er i! Lös det!

Men så stora problem det kommer att bli där då. Strejker, protester, oroligheter osv. Och som Admirala skrev: De som redan idag lever på små marginaler kommer att få ett helvete. Och det är det ju många som gör i Grekland. Om EU hårdnackat vägrar hjälpa Grekland längre så kan vi hamna i en situation där det inte längre känns bekvämt att åka dit...

Jag vill inte måla Fan på väggen, för jag älskar Grekland och Grekerna, men konturerna börjar ta form... Måtte de på något sätt lyckas lösa den Gordiska knuten...

Peter