Visa ett inlägg
  #939  
Gammal 2020-12-05, 22:36
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kommer ni ihåg i våras, när en grekisk biskop sa att om man var troende så drabbades man inte av Covid-19. Well, det var kanske en ensam tokstolle, men kyrkan har ju inte varit drivande i att skydda befolkningen direkt (åtminstone inte vad jag vet).

Nu har en biskop i norra Grekland, dukat under i sviterna av Covid-19. Endast 62 år...

/Netwolf
Alltså, du måste bara tillåta mig att citera mig själv här, från i våras, då jag skrev ett inlägg den 11e mars i den här tråden. Med detta citat vill jag säga att det tyvärr inte alls handlar om en ensam tokstolle, utan en hel drös med tokstollar:

"Ska berätta en helt sjuk grej. Jag var i kyrkan förra söndagen...jag! Jag är inte alls religiös, faktiskt helt tvärtom, men förra söndagen hade jag, min man och barnen åkt ner till byn för att träffa giagia och pappous, och giagia (farmor alltså) som är djupt troende ville att vi skulle ta barnen till söndagens gudstjänst (hon tycker att vi tar dom alldeles för lite till kyrkan så hon försöker ta saken i egna händer så att säga). Jag gick med på det då jag vill vara min kära svärmor till lags (och för att slippa den onda blicken) så där sitter vi nu i kyrkan och just den här gången, i den här lilla byn, så har den här lilla kyrkan fått "kändisbesök" av en högt uppsatt präst (kallas för despotis, kan ej motsvarigheten på svenska) som predikar. Han är väldigt sträng och jag försöker desperat hålla mina barn i schack så att vi inte ska få nån tillsägelse eller nåt så jag lyssnar inte så noga på vad han säger. Men plötsligt börjar han prata om något väldigt intressant, om Coronaviruset och nattvarden... Han sa ungefär såhär (kort version): "Mina vänner, jag vet att de flesta av er är rädda och fruktar det nya Coronaviruset, men det är inte det ni ska frukta! Den största sjukdomen är inte den ni tror, utan den största sjukdomen är att vara ateist och inte tro på Gud! Ateister säger alla möjliga saker, och de tvivlar till och med på att nattvarden är helig. Jag träffade en läkare häromdagen. Han sa till mig: "jag är troende och vill så gärna gå till kyrkan för att ta nattvarden, men jag kan inte komma över sättet som ni ger nattvarden på, det är en för hög smittorisk, när ska ni göra något åt det?". Och jag svarade (stolt): "om du tänker så så vill jag inte ha dig i min kyrka! För då är du inte troende." Och mina vänner, hur förklarar de icketroende att präster hela tiden vistas bland sjuka, framförallt på sjukhus, och aldrig blir sjuka själva? Och har ni nånsin hört om någon som har blivit sjuk av att ta nattvarden? Det har inte jag".

Sen gick alla som fromma lamm och tog nattvarden ur samma sked.

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras.

Problemet med grekiska kyrkan som det här är ett exempel på, är att de försöker behålla folk, genom att skrämma dom och få dom att skämmas. Prästen sa ju i princip att det är fel på den som tvekar och inte på själva ritualen. Och vem vågar säga något efter det? Och sen måste alla bevisa att de minsann tror genom att ta nattvarden. Det värsta i en liten grekisk by bland äldre människor är nämligen att visa att man inte är troende. Och det är mycket skvaller på gång hela tiden om vad folk gör.

Av grekiska kyrkan finns det absolut inget att hämta. De kommer aldrig aldrig aldrig ändra nånting självmant. Förändringar måste tvingas på utifrån om något ska hända. Till min förtjusning så har det i Grekland blivit en stor diskussion de senaste dagarna om just sättet som man tar nattvarden på. De flesta kan man nog säga är av den åsikten att det måste ändras, och politiker börjar pressas till att ta ställning. Kan mycket väl vara så att det kommer leda till nån form av beslut om att nattvarden ska förändras. Oblat används inte i grekisk-ortodoxa kyrkan utan de har riktigt bröd (oblat är nog alldeles för modernt för dom och för långt ifrån "originalet") men de skulle ju kunna doppa lite bröd i vin och ge till varje person kanske vad vet jag. Men det går ju inte att hela samhället tar åtgärder och stänga ner allt medan de får hålla på hur de vill i kyrkan, speciellt eftersom det är mest äldre som går i kyrkan och det är de som är mest drabbade av Coronaviruset.

När jag satt där i kyrkan och lyssnade på den där predikan, så tänkte jag att jag hade gett vad som helst för att få se prästens min om jag själv precis efteråt skulle dra upp en plastsked ur fickan att ta nattvarden med. Och så log jag för mig själv...hihi"
Svara med citat